juni 16, 2021

Singer Buttonholer bäst för att sy knapphål, utan tvekan...

 Singer Buttonholer. Ett fulländat mekaniskt tillbehör som syr de bästa och snyggaste knapphålen man kan tänka sig. Jag använder detta sytillbehör för sömnad av alla mina knapphål.

Jag har även en modern Brothermaskin, men den har inte en chans när det gäller finish, utförande och sömnad av knapphålen. Det som ställer till det med Brothermaskinen är det flimsiga plaststoppet man skall dra ned och som fjädrar iväg, samt krångel när man syr tjockare tyger. Det händer även att knappen trillar ut från knapphållaren.

Till Buttonholern medföljde fem metall knapphålsmallar som standard, men jag har köpt till några extra för att täcka in alla mina behov av olika knappar och knapphål. De senare är 7 i plast och två i metall.

Singer Buttonholern och mallarna köpte jag in för 9-10 år sedan på Ebay USA. Jag använder den enbart på min Singer 222K Featherweight. Ett verkligt bra par ihop. De skall dock passa till andra maskiner, men jag vill inte chansa med det. De var inte särskilt dyra i inköp, och de ligger fortfarande bra till prismässigt om ni är intresserade av att köpa in ett set. Suget efter vintagesymaskiner och passande sytillbehör är oavbrutet i stigande, så de kommer nog att gå upp framöver. Kolla t.ex på Etsy

Vill ni se hur hela fungerar så gör bara en "Singer Buttonholer" sökning på YouTube så kommer det upp massor av alternativ på olika demonstrationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar