juni 28, 2021

Klänningar till hustrun. Jeansklänning och Whittaker från Merchant and Mills...

 Dessa två klänningar har jag sytt till min hustru nu under våren. Den ena är i jeanstyg som vi hittade i en stuvstash i en lokal syaffär, den andra i bomullsjacquard som jag köpte från Kina av alla ställen. Vid samma tillfälle inkluderade jag även ett skjorttyg i bomull med ett klassiskt William Morris mönster.

Jacquardklänningen är mitt första försök att sy efter ett mönster och mönstret är Whittaker och kommer från Merchant and Mills. Det var inte så svårt, då jag först sydde en toile av mönstret av ett gammalt påslakan som tjänat ut. Detta för att kunna se svårighetsgraden och vilken storlek det skulle vara, innan det blev ett skarpt läge.

Utbudet av tyger från Kina är väldigt omfattande med massor av olika material och tygmönster. Priset är bra men nackdelen är att det tar 4-6 veckor innan jag har det på plats här hemma. Det kan även vara lite sparsamma specifikationer angående vad det är för material i tygerna, så man måste kolla och läsa noga.

Jag kan verkligen rekommendera Merchant and Mills mönster i PDF-format som man kan ladda ned utan problem såhär i Brexittider utan tull och moms. Mönstren är lätta och enkla att följa med utmärkta instruktioner för de olika momenten. Hustrun blev i alla händelser väldigt nöjd med slutresultatet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar