juni 13, 2021

Jag sydde en väst i workwearstil av canvastyg från loppis.


 Jag hittar det mesta av mina tyger på olika loppisar och ibland en del i stuvhögarna hos olika tygaffärer. Dessutom köper jag även omoderna kläder som jag dekonstruerar/sprättar och gör något nytt av. Jag har bara ett krav för dessa mina tyginköp som jag inte gör avkall på, det måste vara 100% naturmaterial. Syntetmaterial eller inblandningar av syntetfiber i naturmaterial (mixning) är verkligen ett no-no hugget i sten för mig. Även många sytillbehör kommer från loppisar.

Canvastyget är i 100% bomull och har fyndats på loppis. Mönster för västen har jag inte använt, då det är ganska lätt att se hur en väst är tillskuren och konstruerad. Tyget är detsamma som jag använde till den vaxade tygväskan  i ett tidigare inlägg och västen är även vändbar. Jag tillbringade även lite tid på att rita på olika fickalternativ och andra detaljer som jag kunde inkludera. Inspiration kom naturligtvis från workwearplagg på nätet.  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar