juni 10, 2021

Sydd sammetsjacka till hustrun av fyndade loppistyger.

 Den här jackan sydde jag åt hustrun av en härligt mossgrön bomullssammet, samt ett rutigt litet kraftigare tyg i bomull till foder som vi hittat på olika loppisaffärer. Jag använde samma teknik vid sömnaden som till min egen indigoblå workwearjacka, det vill säga jag freestylade. Det fanns dock ett mått av metodik i det hela, då jag hade min hustrus mått nedpräntade och även tittade och måttade på hennes befintliga jackor.

Jag tillverkade ett eget mönster som jag använde för att klippa ut de olika sammetsdelarna och sedan zickzackade jag fast fodertyget på de olika jackbitarna innan jag jag sydde ihop jackan.
Efter ihopsömnaden var det bara knappar och knapphål kvar. Tyvärr så var det omöjligt att få till knapphål med min moderna Brothermaskin (den fixade inte materialet helt enkelt). Då även min Singer Buttonholer som jag normalt använder till min Singer 222 symaskin var lite okurant och behövde justeras och oljas till, så fick det bli Asieninspirerad knut och ögla variant i stället. 

Jackan är lagom varm under vår och höst, men man bör undvika ev. axelväskor som inte är bra för sammeten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar