juni 27, 2021

Servade min Singer 222K och provsydde ett nördigt skydd för sybordet.

 Jag servade min Singer 222K Featherweight symaskin ordentligt för någon dag sedan. Öppnade, rengjorde, oljade och la på nytt fett på kuggdrivningen.
Efter en sådan service är det alltid roligt att testsy någonting, för att förvissa sig om att den går så tyst och mjukt som man förväntat.

Jag visste inte vad jag skulle sy, men jag påminde mig om att jag hade sett ett skydd som man trär över det uppfällbara sybordet när man fäller upp det för förvaring i symaskinslådan. 

Med bordet i uppfällt läge kommer det i kontakt med syhuvudet på maskinen, där finns en handskruv (för borttagande av frontplåten). Skyddet är till för att inte delarna kommer mot varandra så färg på sybordet skavs av.

Varför inte, ett lagom nördigt projet att genomföra för testsömnaden. Mått togs och ett pappersönster klipptes till. Fram med ett matchande svart stuvtyg samt en gammal röd frottèhandduk som klipptes till. Sedan var det bara att sy och resultatet ser du på bilderna.

PS, Maskinen gick så mjukt och tyst som jag förväntat mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar