juni 09, 2021

Singer 221 och Singer 222K Featherweight

Min maskin Singer 222K

 Då jag har en Singer 222K Featherweight som jag ofta använder när jag syr mina textila alster (tillsammans med min Pfaff 332), så kan jag inte låta bli att följa den hype, utveckling, attraktion, efterfrågan och prisbild som omger dessa symaskiner.

Singer 221 & 222K har länge varit eftertraktade bland folk som syr (särskilt bland quiltare), och i USA har maskinen närmast fått kultstatus. Priserna i USA börjar på 3-4 tusen för Singer 221 och något mer för Singer 222K. Europa följer naturligtvis efter när det gäller den prisbild och attraktion. Har du någon av ovanstående maskiner, så är det bara att gratulera. De är fantastisk bra symaskiner som dessutom är väldigt eftertraktade och stiger i värde.

En trend i USA är att renovera lite trötta, slitna maskiner Featherweights så att de blir tip-top funktionsmässigt och dessutom får fantastiska customlacker. Priserna för sådana maskiner hoppar då upp med ytterligare tusenlappar. Jag såg en rosa sådan maskin som nyligen var till salu för $1100 i USA (ca. 11.000 kronor).

Konstruktionsmässigt är de inte så svåra att renovera då de är robust tillverkade för långvarig användning. En stor skillnad mot modernare plastmaskiner som oftast lider av begränsad livslängd.

Personligen tycker jag den svarta orginallacken är snyggast, men jag förstår även syfantaster som vill ha en Singer 221 eller 222K Featherweight i sin favoritfärg. Min maskin köpte jag in för 9 år sedan för 500 kronor. Serienumret är EJ915111, vilket innebär att den tillverkades i Kilbowie i Skottland i September 1954. Det finns en 70 minuter lång stumfilm på National Library of Scotlands hemsida, BIRTH OF A SEWING MACHINE inspelad 1934 som följer tillverkningen av en symaskin i fabriken. Ett måste att se för riktigt inbitna Singernördar .

Jag har inkluderat en del bilder på min maskin Singer 222K Featherweight samt customrenoverade Singer 221 Featherweight.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar