april 04, 2014

Gör din egen vegetabiliska läderbalsam, lädersmorning. Bra miljöalternativ...

Med tanke på att det skall ingå en del läder och skinndetaljer i min tweedväska så tyckte jag att det var dags att tillverka min egen läderbalsam, lädersmorning, återfettare. Denna blandning skall även skall fungera till allt annat skinn vi har i familjen, som skor, läderbälten, skinnväskor etc.

Jag har tidigare använt kommersiella produkter för ändamålet, men då det blir ganska dyrt i längden med dessa och med tanke på att de innehåller en massa överflödiga kemikalier (främst för att göra tillverkningen enklare och billigare, men som inte återspeglas i utpriset kunden betalar), så tyckte jag att det kunde vara på tiden att göra min egen läderbalsam.

Efter en rundtur på Internet fick jag en del hel tips, förslag samt även färdiga recept som gick att använda som grund för min mixtur. Jag visste ju på ett ungefär vad min brygd skulle innehålla för att  fungera som tänkt, och dit hörde ett fast vax, ett halvfast fett och några för ändamålet passande oljor. Vidare skulle det vara vegetabiliska produkter (förutom bivax) och inga animaliska, som ister, klövolja etc. Miljöaspekterna anser jag vara väldigt viktiga i sammanhanget.

Det jag slutgiltigt bestämde mig för att använda var bivax, kokosfett, sötmandelolja och ricinolja. Till detta ville jag dessutom ha en eterisk olja av citron för väldoften och den desinficerande och konserverande effekten. Efter en rundtur på stan och inköp i en livsmedel, en hälsokost och en invandrarbutik hade jag de olika ingredienserna jag behövde. Jag köpte ingen eterisk olja då jag räknade med att jag skulle hitta en i mitt lager som jag hade kvar från det att jag tillverkade tvål i slutet av 90-talet. Tyvärr fanns det ingen citronolja som jag trodde, så det fick bli eterisk olja av lime och grapefrukt i stället.

Egenskaper hos de olika ingredienserna:
Bivax - Fast konsistens. Skapar en barriär mot miljöpåverkan utifrån för lädret.
Kokosfett - Halvfast konsistens. Konditionerar ytan på lädret.
Sötmandelolja - Flytande konsistens. Gör lädret mjukare och erätter naturliga oljor i lädret som förlorats genom uttorkning.
Ricinolja - Flytande konsistens. En mer trögflytande olja för att få lite glans genom polering av läderytan.

Det hela är inte så svårt, det är bara frågan om att smälta och blanda ingredienserna över ett vattenbad, som när man smälter chocklad för bakning / godistillverkning.

Proportionerna som jag använde var:
Bivax: Ca. 40 gram.
Kokosfett: Ca: 40 gram.
Söt Mandelolja: Ca: 80 gram.
Ricinolja: Ca: 80 gram.
Dessa proportioner ger en som jag tycker lagom konsistens, men det går att ändra det efter behag. Större proportioner av bivax och kokosfett ger en fastare konsistens på blandningen och mer av oljorna ger en lösare.

Börja med att smälta bivaxet och kokosfettet, rör om försiktigt med en gaffel.

När detta helt smält tillsätt mandel och ricinolja. Blandningen kommer då att klumpa sig då de nytillsatta oljorna kyler ner det hela blandningen.
Fortsätt värma och rör försiktigt om tills klumparna helt smält bort och du har en ljust gul vätska.

Tillsätt ev. eteriska oljor för väldoft, rör om och häll upp i passande burkar.
Låt svalna och förslut burkarna. Burkarna förvarar jag i kylskåpet.
Jag gillar inte att använda plast burkar utan föredrar burkar i plåt som hittas på loppisar. Men tyvärr så fick inte allt plats, så nöden har ingen lag och det blev en skvätt i en plastburk ändå.

Hoppas ovanstående kan tjäna som inspiration om du är sugen att själv pröva att gör din egen läderbalsam.

1 kommentar: