april 15, 2014

Vad är det för pressarfot? Dags att veta vad man har...

När jag letade eller snarare botaniserade bland de olika pressarfötter som följde med vid inköpet av min Singer Featherweight så kan man inte låta bli att undra vad de är till för, vad de uträttar eller vad de kallas. Jag har inte en aning. Finns det någon besökare som kan hjälpa mig och som vet vad de fyller för syfunktion? Min kunskap om pressarfötter inskränker sig till standardfoten som jag använder till 90%, min Singer knapphålsfot och en dragkedjefot. Jag skall även som jag skrivit i tidigare inlägg lära mig att använda en övermatningsfot.

Jag har lagt in bilder här under på de olika pressarfötterna, och tar tacksamt emot information om dessa genom kommentarsfältet.

Pressarfot A - Vad gör den, namn?

Pressarfot B - Vad gör den, namn?

Pressarfot C - Vad gör den, namn?

 Pressarfot D - Vad gör den, namn?

11 kommentarer:

  1. A is Ruffler foot. B is for putting on bias binding.

    SvaraRadera
  2. Look for the number printed on the feet then search on eBay for that number.

    SvaraRadera
  3. Presserfoot A is for sewing folds. it folds over the fabric automatically while sewing.
    Presserfoot B is for sewing a bias binding on the fabric edge. the binding is running through the funnel while sewing.
    Presserfoot C is for darning and freehand embroidery. when it is installed correctly the little ring goes up and down with every stitch and you can move the fabric in every direction you want . you have to switch off the transport when using this foot.
    Presser D I m not sure but i think it is for sewing hems. you can determine the width of the finished hem.
    have fun using them!
    Peterle

    SvaraRadera
  4. Pressarfot C är iallafall en broder/stoppfot. Du använder den med matartänderna nersänkta/övetäckta. Du styr själv tyget som du själv önskar och i den hastighet som känns bra tillsammans med en bra "gas"hastighet.. Där ger övning färdighet. Inom quiltningen använder man ofta den
    foten när man frihandsquiltar. Du kan då sy allehanda konstnärliga former som du önskar uten att behöva vända tyget.
    hmm,... förstår du jag jag svammlar om? :)
    Anne-Marlen

    SvaraRadera
  5. här finns massor av frihandquiltningsideer
    http://freemotionquilting.blogspot.se

    SvaraRadera
  6. pressarfot b:
    http://www.pfaff.com/se/4184_3478.html

    SvaraRadera
  7. och sen så undrar jag om inte fot a är en "rufflerattachment"
    Googla och se :)

    SvaraRadera
  8. Tack för alla kommentarer med information om symaskinsfötterna, jag får ta mig en funderare om vilka jag kan tänkas använda. Jag vet inte om jag är så sugen på att t.ex. försöka frihandsbrodera, men det är i alla händelser värt att försöka. Jag tänker i alla fall testa alla så att jag vet vad de kan uträtta, och förmodligen blir det enklare att sy vissa moment med olika specialfötter i stället för som nu försöka att klara allt med standardfoten, och dessutom göra saker som jag nu skippar.
    Tack än en gång.

    SvaraRadera
  9. Thanks for all the comments with info on the presser foots, I really have to think it over which I will use. I'm not to keen on freehand embroidery for example, but I think I will at least make a try. I hope I will be able to try them all so I know what they can do, and some tasks in my sewing will probably be easier to do if I learn to use more presser foots and not only the standard one. I might also do tasks in my sewing, that I now usually skip.
    Thanks once again.

    SvaraRadera
  10. You can use the first one to make yourself an Scottish kilt.

    I haven't used that one. I tried the other attachments. The bias foot gave me some hard times, it needs some practice. The embroidery foot was very usefull to play with. The last one was very usefull for hemming curtains, I loved it!

    There should be more different feet with your sewing machines, I collect them. Some are so rare and expensive, so I will not find them for a good price, I guess.

    SvaraRadera
  11. Du hittar de flesta här.
    http://www.singerco.com/uploads/download/644_221k.pdf

    SvaraRadera