maj 28, 2012

Singer 222K Featherweight "Fjädervikt" symaskin införskaffad...

Så var det dags igen, och jag har verkligen trillat dit trots att jag bestämt mig för ett inköpsstopp av äldre vintagesymaskiner. Orsaken till att min avhållsamhet mot nya inköp totalt gick åt skogen, och att jag bara var helt tvungen att göra ett nytt, förstår du säkert av rubriken. En läcker Singer 222K Featherweight symaskin från 1954 i nästan oanvänt skick, med massor av extra tillbehör för 500 kronor. Tyvärr utan manual.

Jag har varit intresserad av att få tag i en Singer Featherweight (antingen en 221, men helst en 222K) ett bra tag. Nu när nu den här 222K dök upp till ett bra pris och i ett fantastiskt skick, tvekade jag inte en sekund utan slog till direkt.

Singer 222K Featherweight syr bara raksöm (fram och back), men en raksöm som inte överträffas av någon nutida symaskin.

Singer Featherweights tillverkades mellan 1933 fram till 1964. Den första modellen av Singer 221 Featherweight var en modifierad version av symaskinen "The Standard SewHandy" (ett bolag som Singer köpte upp), och var gjuten i aluminium och vägde endast 5,5 kilo. Maskinen blev genast mycket populär bland quiltare och andra som sydde, då den låga vikten och nätta formatet gjorde den lätt att ta med till kurser och syträffar.

Modellen Singer 222K Featherweight introducerades 1954, och tillverkades fram till 1961. Singer 222K är en friarmsversion av 221:an, genom det avtagbara sybordet. Alla 222K-maskiner är tillverkade i Singers fabrik i Kilbowie i Skottland, och vikten ligger på 6,5 kilo.
På grund av den Skottska tillverkningen så är Singer 222K vanligare i England / Europa än i USA, och detta har medfört att priserna på amerikanska maskiner är mycket högre. Många amerikanska sömmare och samlare köper därför sina maskiner från England.

Det var meningen att 222K skulle ersätta 221:an, men på grund av den stora efterfrågan på Featherweights tillverkades båda maskinerna samtidigt. Den vanligaste färgen på maskinerna är svart, men 222K har även tillverkats i mindre serier i en vit och en ljust brun färgvariant på fabriken i Skottland.

En Singer 222K-maskin kostar oftast 2-3 ggr mer än 221:an, och den stora efterfrågan / populariteten gör att priserna sakta stiger på dessa maskiner. Många anser att 222K är den absolut bästa symaskin som Singer någonsin tillverkat, och att den aldrig kommer att överträffas.

Om Singer 201 är kungen bland Singers symaskiner, så är Singer 222K utan tvekan drottningen.

6 kommentarer:

  1. En lille detalje: Det lykkedes aldrig Singer at få produktionsprisen på 222K så langt ned, at de kunne tjene penge på den, derfor stoppede de produktionen.

    500,- for den skønhed! Hvor er du heldig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste jag inte, jag trodde det berodde på billiga importmaskiner från Japan att de lade ner den dyra inhemska produktionen. Jag är ganska lycklig för maskinen, då de inte dyker upp så ofta här i Sverige.

      Radera
  2. Kan du tipse meg hvor man kan prøve å finne en slik flott maskin? Du var jammen heldig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ravenhill,
      Du får hålla koll på annonsmarknader och auktionssajter efter dom. Även andrahandsaffärer kan få in dom om man har tur. Min köpte jag på ABC-annons för 500:-, men jag har även sett dom säljas för 1800:- på Traderas auktionssajt (fint skick).

      Radera
  3. Hej! Jag har precis köpt en 221:a och det finns en fantastisk sida i USA: https://singer-featherweight.com där man kan köpa maskiner, delar, tillbehör och en massa annat coolt, samt att man kan ladda ner bruksanvisningar och manualer i PDF-format gratis! Det finns en bra web-sida i UK också: http://www.singersewinginfo.co.uk som också har delar, tillbehör mm mm. Hälsningar Cia

    SvaraRadera