maj 23, 2012

10 bra anledningar att köpa en vintagesymaskin - Alternativet till en modern plastig symaskin...

För mig är det väldigt speciellt med gamla vintagesymaskiner, men för dig kanske det är annorlunda. Du kanske tycker om att läsa om andras mekaniska maskiner, men skulle inte kunna tänka dig att köpa en åt dig själv. Om man tänker efter, vem är intresserad av att behöva olja och sköta en gammal vintagesymaskin, eller behöva lyfta upp 15-20 kilo gammal metall på köksbordet varje gång man ska sy, eller behöva släpa en gammal kvarnsten till din quiltingkurs.

Det är förmodligen för sent för mig att få dig att ändra uppfattning, men kanske det ändå finns någon därute som i alla fall är litet nyfiken och öppen för möjligheten...

För dig som inte fastnat och stagnerat, som tänker framåt och är öppen och oberoende - Här serverar jag därför mina 10 bästa anledningar till varför just du skall köpa och börja sy på en vintagesymaskin.

1) Många vintagemaskiner kan köpas på nätet för 300-600 kronor inklusive frakt, och på lokala loppisar, på Myrorna, Erikshjälpen, Röda Korset, Nytt och Begagnat etc. för ännu mindre (200-400:-).
Kolla in Blocket och Tradera, där finns massor att välja mellan. Många namn känner du nog igen som Husqvarna, Singer, Elna, Brother o.s.v. Många är förmodligen helt okända, men fungerar utmärkt. Om du är osäker så fråga säljaren om skicket på maskinen, och be att få se ett syprov. Är dom intresserade av att sälja och säger att maskinen fungerar, så är det inte för mycket begärt med prov på hur den syr.

2) En vintagesymaskin är ett "grönare" alternativ.
Vi är alla medvetna om att vi lever på en planet med begränsade resurser. Det är därför vettigt och förnuftigt att låta en fullt fungerande vintagesymaskin få ett nytt liv tillsammans med dig, än att låta vår planet klämma ut sig ytterligare en modern plastig maskin som bidrar till miljöförstöringen.
En tramp eller handvevad maskin är ännu ett snäpp grönare.

3) Vintagesymaskiner är inte mekaniskt krångliga, går inte sönder så ofta, är enklare och billigare att reparera.
Det finns inget moderkort som kan fallera, inga datorkretsar som steks vid ett åsknedslag. Med en mekanisk vintagesymaskin gäller det bara att vara noga med oljan, och kanske låta den få en rengörning och service av en symaskinstekniker om det behövs - vilket inte inträffar ofta.

4) När du införskaffar en vintagesymaskin, så blir du en del av maskinens historia.
Det är något speciellt med att använda en maskin från flydda dagar, som ger näring åt själen.  Vi knyter ett band med dom som har använt maskinen innan oss - ibland våra egna förfäder - men också med dom som en gång tillverkade den.

5) Vintagesymaskiner har gång på gång bevisat sin tillförlitlighet.
Om en maskin är mer än fyrtio eller femtio år gammal och fortfarande fungerar, så är det ett bevis så gott som något på dess kvalitet i konstruktion och tillverkning. Många av de vintagemaskiner som är till salu idag var det bästa som gick att få för pengar på den tiden, och dom fungerar fortfarande oftast helt felfritt.

6) De flesta äldre symaskiner använder sig av samma delar som, pressarfötter, spolar, spolhus, nålar etc., som dagens moderna maskiner.
Det är därför inte så svårt att hitta reservdelar och tillbehör till en Husqvarna, Singer, Elna eller Bernina. Det har inte hänt så mycket sedan 30, 40 och 50-talet när det gäller tillbehör för att sy på en mekanisk maskin.

7) Vintagesymaskiner är vackra.
Precis som bilarna på sin tid, var symaskiner från trettio, fyrtio, femtio och även sextiotalet unikt designade med en egen personlighet. Precis som de flesta bilar i dag ser även moderna symaskiner nästan exakt likadana ut. Det finns inte längre individualitet och personlighet, borta är de annorlunda färgerna, de excentriska linjerna och den futuristiska designen - moderna maskiner är bara vita, plastiga och tråkigt intetsägande.

8) Att sy på en vintagemaskin är coolt.
Precis som människor som bär vintagekläder tenderar att vara okonventionella och undviker "följa John mentaliteten", så är människor som syr på vintagemaskiner i allmänhet mer självständiga och motståndskraftiga mot manipulation från media. Dom säger. Nej, jag kommer inte att ge efter för marknadsföringstrycket och köpa den senaste prylen som media skriver/ältar om. Jag väljer istället själv mitt alternativ, något enklare som bättre speglar mina värderingar.

9) Vintagesymaskiner håller mycket längre.
Kommer framtida generationer att sy på plastiga Singers, Brother och Janome-modeller som köpts "billigt" på Net on Net, Siba och Lagerhaus etc. Kommer dom fortfarande att få njuta av en symaskin som gått i arv från tidigare generationer?  Vi får väl se...

10) Det finns gott om vintagesymaskiner att välja mellan.
Ärligt sagt har jag ingen aning om vart jag skall gå för att köpa en symaskin i Stockholm om jag inte vill frekventera något opersonligt köpcentrum (något som ger mig kväljningar). Klicka bara in på Blocket eller Tradera på nätet så finns det massor att välja mellan, och vill du undvika frakten och spara mer pengar så besök lokala loppisar, Myrorna, Erikshjälpen etc.

Bonusanledning.

11) När du köper en vintagesymaskin lokalt, så stannar pengarna lokalt.
Varför skall du ge dina pengar till ett internationellt företag som ligger i ett annat land och som använder sig av lågavlönad arbetskraft (och kanska barnarbete)? Köp i stället från en granne, en bekant, en lokal butik eller loppis, så stannar dina pengar även lokalt.



Har du förslag eller kommer på fler anledningar, så hör av dig genom att lämna kommentar.

Denna artikel är ursprungligen skriven av Peter Lappin på MalePatternBoldness. Jag är helt överens med Peter i hans inlägg, och ovanstående är en fri översättning av hans orginalartikel.

2 kommentarer:

  1. Hurra! Jag är en lika stor entusiast och upptäckte samma punkter du nämner när jag ägnade mig åt veteranbilar. Jag har även haft några Piaggio Vespor från 60 - 70 tal och de kan faktiskt liknas vid att åka omkring på en gammal symaskin;). Nu har jag en liten samling symaskiner och jag jobbar som slöjdlärare. Såg nyligen en skola "uppdatera" sin slöjdsal med ex antal Viking Husqvarna elektroniska trasslande helveten som bara leder till att elever lär sig att det där med symaskiner är RIKTIKG SVÅRT, (jag kommer handla mina kläder på HM i hela mitt liv ändå...). Jag sade faktiskt ingenting ens och jag såg en äldre grön Husqvarna åka som jag själv känner till precis var och hur de slits och varför de blir stående. Jag har själv redan två stycken ;). Jag vet svaret på vilka maskiner som håller och som finns kvar om femtio år. Äldre mekanik kom med en tanke om att de skulle skötas. Bara lite lite. Det gällde bilar, cyklar, allt. Av någon anledning började mänskligheten leva efter ide'n om underhållsfria produkter. Det var till viss del sant eftersom toleranser tex verkligen ofta blivit bättre och maskiner lagras med lager som har en inkapslad smörjning. Men det ledde till okunskap och minsta fel idag som tex lite ytrost på en kedja på en opumpad Eco Ride Cykel leder till att batteriet förstörs och kasseras och cykeln likaså inom en livstid. Bilar från förr drog mer bensin men produktionen var långt renare utan alla plaster och all elektronik som involverade transporter från hela världen. Självklart är vi bättre på att återvinna och återvinner så mycket mer idag. För det produceras så enormt mycket nu som måste återvinnas!

    SvaraRadera
  2. Tack Ola för en bra kommentar, det är verkligen skillnad på kvalitet och hållbarhet mellan förr och nu. Det gäller även möbler. Du får bättre hantverk och kvalitet på äldre möbler, som man kan hitta på loppisar för en ringa penning.

    SvaraRadera