Det är viktigt att komma ihåg att de senaste och mest sofistikerade symaskinerna inte automatiskt gör dig till en bättre sömmerska/sömmare.
Syindustrin ser primärt på oss som syr enbart som konsumenter. Vi uppmuntras/uppmanas att köpa de senaste produkterna (vilket vi ofta gör), vare sig vi behöver dom eller inte. Om du inte övertygas om att byta ut din nuvarande "omoderna och undermåliga symaskin", så skulle du aldrig ersätta den (förutsatt att den fungerar).
Moderna symaskiner marknadsförs kontinuerligt med ny design, nya finesser och förbättringar. Enligt min uppfattning så är de argument och förbättringar syindustrin har att komma med enbart en ny förpackning av egenskaper och finesser som funnits i 50-60 år.
Din skicklighet i att sy kan till och med begränsas av symaskiner som är allt för sofistikerade. Glöm inte att det stora flertalet färdigsydda kläder som du har i din garderob, har sytts på mekaniska raksömssymaskiner.
På 50-talet då hemsömnaden var som störst och mest utbredd, så var allt som fanns att tillgå raksöm samt zickzack (som kanske dessutom klarade av en del broderiestygn). Det var skickligheten och kunskapen hos den som sydde som var avgörande, inte antalet finesser i symaskinen.
Med dagens elektroniska datorstyrda symaskiner kan man tro att vem som helst kan sy, eller? Hur står sig då kunskapen och skickligheten hos nutida hemsömmare mot sin motsvarighet för 50 år sedan?
Jag vill påstå att den i genomsnitt är lägre i dag. Om man verkligen är skicklig i att sy, så kan man sy fantastiska och professionela plagg på en 50-100 år gammal 100-kronors loppissymaskin. I slutändan så bryr sig ingen om vilken symaskin man använt, det är bara slutresultatet som räknas.
När du visar upp ditt senaste hemsydda alster så kommer ingen att fråga om din maskin har automatisk trådspänning, automatisk spolning, hur snabbt den syr eller om den klarar fantastiska broderistygn.
Dom tittar i stället på din skicklighet, din smak, din kreativitet, ditt tygval och designen. Dom kommer förmodligen även att beundra din raksöm. Inga av dessa finns listade som viktiga egenskaper i marknadsföringen av de senaste (ofta för högt prissatta) sofistikerade symaskinerna på marknaden.
Låt inte syindustrins marknadsföring få oss att glömma vad som verkligen är viktigt. Maskiner och verktyg är bara ett medel för att uppnå ett slutresultat.
Det är inte maskinen som räknas, utan i stället kunskapen, skickligheten och kreativiteten hos personen som styr maskinen som är avgörande för slutresultatet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar