juli 09, 2014

Dags att sy ett babynest, något jag inte planerat...

Nu är det dags att sy något helt nytt för mig, något jag inte ens visste existerade för en vecka sedan, nämligen ett babynest. När jag började att lära mig sy så var det främst för att sy grabbiga saker till mig själv, jackor i denim, canvas och tweed, väskor i samma typ av material plus skinn, bälten som håller en livstid och andra nyttiga och onyttiga grejor. Kuddar, kläder för småfolk, inredningsfix och annat fanns inte en på min karta. Men en riktig karl utmärker sig med att vara flexibel och genom att ändra uppfattning (fick jag det rätt?).

När man skall få det första barnbarnet (enligt förhandsrapporterna en flicka) och även rätten att kalla sig farfar är det verkligen dags för ovanstående förändring, och jag ser fram emot att försöka sy saker till barnbarnet med största glädje. Att jag dessutom är familjens favoritsömmare för tillfället och därmed föräras det hedersfulla uppdraget att sy ett babynest tar jag som en stor ära och förtroende. Jag är inte särskilt snabb att sy då jag är överdrivet noggrann och petig, detta beror på att jag aldrig lärt mig att sy och därför noga går igenom alla olika moment och planerar allt i detalj i förväg så att jag slipper använda sprätten (som jag däremot är väldigt bra på att använda, vis av erfarenhet).

Mönstret till mitt babynest hittade jag hos IdasMirakel, och det hela verkar att vara väldigt rakt och enkelt. Tyg plockades fram från hustruns tyggömma, där det finns otroligt mycket användbart att botanisera sig igenom. Där råder ordning och reda och är hälsosamt befriat från minsta tillstymmelse till någon form av syntettyg, man har sina käpphästar och principer.
Underdelen kommer att bli i det prickiga tyget och innerdelen i den vita kraftiga lakansväven. Båda tygerna har varit med några varv och tvättats massor av gånger, så det finns inga rester kvar av onyttiga kemikalier som i nya tyger (något att verkligen ta i beaktande). Bara det bästa duger med tanke på vad som skall ligga och sova där. Nu så är det bara att sätta igång och sy och hoppas på att allt fungerar planenligt.

Barnvagnen som fungerar som underlag för tygerna är också ämnad för det första barnbarnet och kommer från min frus föräldrahem och barndom.


2 kommentarer:

  1. Lycka till! Det är ju plättlätt att sy ett babynest jämfört med dina snygga och ambitiösa väskor, till exempel. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna,
      Det skall nog bli bra, men det får tyvärr vänta till efter helgen då vi får sommarbesök som kräver andra prioriteringar.
      EH

      Radera