november 03, 2013

Symaskiner jag samlat på mig, Singer, Pfaff, Elna & Phoenix. Kan det bli några till?

Det har nu gått ca: 1,5 år sedan jag började intressera mig för att sy, och att börja samla på mig symaskiner. Till dags dato har det blivit 7 st. och jag ångrar inget inköp. Trots att jag inte använder alla så kommer de ändå att behållas, jag gillar nämligen deras skönhet, funktionalitet, design och gedigna konstruktion.

Det jag skulle kunna tänka mig att komplettera samlingen med är en handvevad maskin i gott skick. Märke på maskinen spelar inte så stor roll, men springer jag på rätt maskin till rätt pris så kommer jag med stor säkerhet att slå till på en sådan.

Ett litet bildsvep följer på maskinerna, och de jag använder i första hand är min Pfaff 332 för det mesta jag syr, och min elektriska Singer 201 för knapphål (med knapphålstillsatsen permanent på plats).


Pfaff 332

Singer 15-90

Singer 201 trampmaskin

Phoenix Automatic 283F 

Singer 201

Singer 222K Featherweight

Elna Grasshopper

2 kommentarer:

  1. De äldre maskinerna du visar är ju så fantastiskt vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte göra annat än att hålla med. Förutom skönheten är de fantastiska att sy på allihopa.

      Radera