oktober 15, 2012

Sy en jacka - Indigofärgad bomull - Krage och ärmar

Ni kanske undrar hur det går med jackan jag håller på att sy.

Saken är den att jag måste passa in sömnaden i mina övriga åtaganden, så ibland innebär det att den måste vila ett tag. Emellanåt stöter man dessutom på problem som innebär att det inte blir några jackuppdateringar, då jag är upptagen med att sprätta och sy om.

Så har det varit de senaste veckorna. Jag bestämde mig först för att sy om kragen, då jag inte var nöjd med utseendet. Den satt som den skulle, men jag ville ha mindre och mer rundade snibbar, med mer retrodesign. Så jag sprättade och ändrade det hela och blev mer nöjd med utseendet.

Nästa steg var ärmarna som jag fodrade med fröskalsbomull, och med bomullfilt mellan de två lagren. Det hela gick bra, och jag hade inga problem med att sy till dom.
Sen var det då dags att sy i dom i jackan. Den första ärmen blev bra på en gång med bra passning och snygga sömmar. Då började jag ana oråd, för allt gick så enkelt och bra redan i första försöket. Jag tänkte att det här kan inte fortsätta, att jackan blir klar utan problem eller bakslag. Det man tigger om kommer som ett brev med posten, då det blev den andra ärmen som krånglade och ställde till det.

I det första försöket såg det hela bra ut, men jag märkte att jag slarvat/missat med att få med filtfodret i ärminfästningen. Jag insåg på en gång att den måste av direkt om jag inte ville att filtfodret skulle kalva iväg redan under första tvätten. Sprätta upp, gör om och gör rätt.

Andra försöket fick jag med fodret, men fick i stället flera fula veck i sömmen på utsidan. Tror det beror på att jag inte räknade med att fodret gjorde sömmen tjockare. Sprätta upp, gör om och gör rätt.

Dags för tredje gången gillt. Den här gången såg det bra ut runt om, med undantag för ett litet litet veck på baksidan av axeln.
Man ser det om man kollar, men ändå så bestämde jag mig för att låta det passera. Det är trots allt bara det andra plagget jag syr, och utan att använda något mönster. Hoppas bara att jag slipper höra det från alla och envar. Skall försöka få med en bild i nästa inlägg.

Nästa steg efter ärmarna blir manchetter, och därefter fickor, knapphål och knappar. Jag ser verkligen fram emot att börja med det detaljarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar