juni 17, 2021

Min första designade och sydda jacka i workwearstil.

 Den här jackan var det 4:e jag sydde när jag började min bana med att sy. Det första var några flugor, det andra var den tidigare inlagda västen, det tredje en bröllopskappa till hustrun (inlagd för 8-9 år sedan) och sedan var det dags för jackan.

Jag hade inget mönster då jackan var ett test. Istället kollade jag in jackor som jag hade och med bra passning. Jag mallade av några av dom och dekonstruerade i huvudet hur jag trodde de var sydda. Sen gjorde jag ett mönster och hoppades det skulle funka.

Det hela blev ett ordentligt projekt med en hel del ändringar och sprättande innan det till slut blev klart och jag var nöjd.
Jackan blev i slutändan som jag tänkt mig och den har använts flitigt under åren sen dess och håller stilen OK fortfarande. Till knapphålen använde jag min Singer Buttonholer 160506. Jackan är fodrad och funkar utmärkt under vår och höst. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar