augusti 06, 2014

Ullbroderi i Appletongarn och broderad uggla på kudde i DMC-garn...

Nu under sommar och semestertider när det inte blir så många inlägg passar det bra att ta fram litet textila alster som jag gjorde redan i början av 1990-talet. Min fru och jag hade då en period när vi pysslade med försäljning av garn till ullbroderier och var ombud i Sverige för Appletons ullgarner. Vi har även en hel del garner undanstoppade från den tiden.

I samma veva broderade jag några saker som vi fortfarande har kvar, främst för att lära tekniken och veta vad det hela handlade om när olika kunder hörde av sig. Jag gillade dessutom att brodera. Det var avkopplande och terapeutiskt och det funkade även utmärkt att kombinera med TV-tittande. Så småningom kom andra saker och intressen emellan, så hela broderibiten klingade sakta av.

Motivet till ugglan i DMC-garn kommer från boken English Garden Embroidery av 
Stafford Whiteaker. Boken utgavs första gången 1986, men har förmodligen tryckts 
i fler upplagor sedan dess. Kudden sydde min fru, då mitt intresse för symaskiner och 
att sy då ännu låg i sin linda

Fuchsiabroderiet i ullgarn från Appleton är egendesignat och är inspirerat av stilen på
broderier under den victorianska eran. Min fru var då med i fuchsiasällskapet, därav
valet av motiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar