maj 01, 2014

Sy en väska (s.k. tote bag) i vaxad canvas...

Så har det då gått litet framåt med sömnaden av en "tote bag". Som ni ser är insidan med några praktiska fickor ihopsydd med utsidan och den har börjat få litet form. Den bruna canvasen är samma som jag hade till det första jag sydde, vilket var västen. Det bruna smärtingtyget är bitvis litet blekt här och där, men det tycker jag enbart ger mer karaktär till väskan. Jag föredrar otvivelaktigt litet patina och ett ruffigare och använt utseende till väskan, framför ett nytt och oanvänt.

Väskan blev inte klar i tid till min Stockholmsresa som planerat, och jag kan förklara orsaken. Jag har märkt att jag gärna krånglar till saker i överkant, att jag överkonstruerar allting för att det verkligen skall hålla. Det ger som resultat att jag alltid har flera vikta lager av tyg att sy igenom när jag skall sno ihop allt på slutet. Det är så att det nätt och jämt får rum under pressarfoten och blir väldigt trögt att sy. Det är något jag absolut måste ändra på så att det går smidigare och snabbare framöver. Få se om jag klarar av att göra det. Jag får trösta mig med att den här väskan kommer att hålla och hänga med länge när den väl blir klar.

Vaxningen av tyget gör jag när väskan är ihopsydd och klar. Mer om det längre fram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar