maj 17, 2014

Sy en budväska i tweed och skinn. Sew a messenger bag in tweed and leather...

Så har jag kommit igång igen med att fortsätta sy på min budväska i tweed och skinn.
Som jag skrev tidigare så väntade jag på en övermatningsfot (walking foot) som jag köpte från eBay Kina. Det innebär ju tråkig väntetid men dessbättre otroligt mycket bättre pris. Pressarfoten kom för någon vecka sedan, så det jag gjort sedan dess är att testa den i litet olika grövre tyg och skinn och olika lager på lager.

Allt fungerar till belåtenhet även om matarfoten är litet plastig och smäckig, men vad kan man mer begära från något som bara kostat 23:- kronor (inklusive frakt) från Kina. Några år hoppas jag den skall hålla och fungera då den inte kommer att användas mer än vid speciella tillfällen. Helst skulle jag ha velat använda Singers zick-zackfot med övermatning som jag har till min Singer 222, men jag får den inte att funka med bara övermatningen. När jag kopplar från zick-zackfunktionen, så kopplas även övermatningen automatiskt ifrån.

Som ni kan se i detalj på bilderna (om ni klickar dom) så kämpar fortfarande det dubbelvikta skinnet emot när jag kantar väskan. Jag har stygnlängden inställd på 4 mm, men resultatet efter kantsömnaden är att stygnen är mer i regionen 2 mm långa. Det måste bero på den höga friktionen mellan skinnet och kontaktytorna i symaskinen (trots övermatningen), men det kan jag utan tvekan leva med.

Det jag än så länge har kantat består av ett lager tweed och ett lager fodertyg med tillhörande mellanlägg. Det skall bli spännande att se hur det går när det dags att sy ihop väskan, då det är frågan om den dubbla lagertjockleken. Jag syr kantningen med en jeansnål och en kraftigare Gutermans polyestertråd. Innan jag ger mig på de dubbla lagren så sätter jag i en ny nål som inte trubbats av, så skall det förhoppningsvis fungera, peppar peppar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar