maj 13, 2014

Nu är min väska vaxad med eget tillverkat vax. Recept i slutet av inlägget...

Efter att ha testat receptet på min egentillverkade vaxblandning (som utföll till belåtenhet) så var det äntligen dags för skarpt läge. Det har tagit några dar sedan testet, men hårtorken jag använde vid provvaxningen för att värma in vaxet var inte så effektiv och ganska tidskrävande. Jag visste att jag hade en värmepistol i källaren som skulle göra ett bättre jobb, men hade ingen aning om var i källaren den låg. Efter att ha skjutit på källarbesöket tog jag ändå tag i det hela igår, och efter några timmars botaniserande i massor av prång, kassar och lådor kom den äntligen fram.

Så de det var bara att sätta igång hela processen. Jag började med att smälta mitt redan ihopblandade vax över ett vattenbad och när det smält var det bara att börja pensla på det hela. Jag tog en sida i taget och täckte den helt och hållet i vax (med avbrott för tagning av bilder). Bilder på processen följer här under.
Texten om hur jag gick till väga, hur det fungerade samt recept på vaxet jag blandade till, fortsätter efter bilderna.

Håller på att smälta vaxet över vattenbad.

Påbörjat att pensla på vaxet.

Ena sidan påpenslad.

Lite mycket vax på en del ställen, överflödet skrapar jag bort med ett plastkort.

Här har jag använt värmepistolen på halva, skrapar bort ytterligare överflöd.

Den färdiga väskan på baksidan.

Den färdigvaxade väskan på framsidan.

Den färdigvaxade väskan hänger i solen.

Sida 1.
Efter att ha penslat på en sida med vax använde jag ett plastkort för att skrapa bort vax på de ställen där det var extra mycket. Tyget kyler snabbt av vaxet så att det bara ligger på ytan. När man sedan doppar penseln och lägger på en ny yta så går man litet omlott, och det blir tjockare där. Därför använde jag plastkortet för att skrapa bort vax och jämna ut det hela. Överflödsvaxet från plastkortet skrapade jag hela tiden tillbaka i vaxbadet med nageln. Efter att ha använt värmepistolen för att smälta in vaxet i tyget (väldigt, väldigt försiktigt) använde jag plastkortet igen när tyget och vaxet fortfarande var varmt och tog bort ytterligare överflöd.

Sida 2.
Efter erfarenheten från sida 1 så använde jag en annan metod för sidan 2. Med en hårtork förvärmde jag tyget på en mindre yta (ca 10 x 10 cm) så att det var ungefär så varmt som när man tar ut varmt tyg ur en torktumlare. På denna yta penslade jag sedan snabbt på det smälta vaxet innan det svalnade, och det gick direkt in i tyget på ett bättre sätt och blev mycket jämnare, då det inte kyldes av så snabbt som tidigare. Jag gjorde hela sida 2 och kanterna på det sättet. Jag slapp genom detta arbetet med att skrapa med plastkortet. Jag avslutade det hela med värmepistolen på lägsta effektläget för att få all vax att gå in i tyget helt och hållet då det ändå blir en del missar, och slutresultatet blev väldigt jämt och bra.

OBS!
När man använder en värmepistol för att smälta in vaxet måste man vara väldigt försiktig och använda lägsta effektläget samt hålla avstånd till tyget (ca 15 cm) och inte stanna upp. För hela tiden pistolen runt, det är otroligt lätt att bränna och förstöra tyget.
Det går även utmärkt att använda en hårtork. Det går inte lika snabbt men slutresultatet blir detsamma som med värmepistolen och är mycket, mycket säkrare. Är du det minsta osäker, använd hårtorken.

Receptet på vaxet jag blandade till består av lika delar bivax och paraffinvax (i viktmått). Till ovanstående specifika blandning använde jag mig av 100 gram bivax och 100 gram paraffinvax som jag smälte i en rostfri bunke över ett vattenbad.

PS. Det skall även fungera att hänga ut en nyvaxad väska i starkt solsken enligt källor på nätet, i stället för hårtork eller värmepistol. Jag har därför testat nu på eftermiddagen när vi för tillfället har strålande solsken. Det verkar fungera, men förmodligen bara under en kortare sommarperiod när solen är tillräckligt stark och vädret har vänligheten att uppföra sig som förväntat här i Sverige.

En liten varning som avslutning.
Vaxade tyger kan ge fett och vaxfläckar på tyger som ligger emot dom, tänk på det. Jag vet det av erfarenhet, då min frus Barbourjacka hängde emot en ljus sommarkappa i garderoben. När kappan togs fram var ryggen som hängt emot jackan en enda stor fläck, så det var bara soppåsen som gällde.

På bilden här ovan har jag snyggat upp kanten och botten med framklämda veck då solen mjukat upp ytan.

1 kommentar:

  1. Otroligt snyggt! Jag har funderat på detta ett tag själv men inte riktigt vetat hur jag ska göra. Tusen tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Ha den bästa dagen!

    //Ola

    SvaraRadera