april 01, 2014

Skinnremmar och beslag till tweedväskan, inhandlat från Internet...

Efter några dagars uppehåll med tweedväskan i väntan på beslag och läderremmar, så är det nu full fart framåt igen.

Jag har letat efter den typ av beslag jag är ute efter på begagnade loppisväskor den senaste tiden, men utan någon större framgång. Det blev då till att vända sig till Internet - eBay - Kina för att hitta det jag behövde för att fortsätta mitt projekt. Fördelen med detta alternativ är att man får c:a 10 utmärkta beslag för samma pris som man får betala för några få beslag här i Sverige, så man sparar ganska mycket pengar genom detta alternativ. Nackdelen är de långa leveranstiderna (3-5 veckor), så man måste ha en del framförhållning i planeringen.

De flesta säljarna i Kina av denna typ av grejor har oftast gratis frakt, så det är billigaste varianten av ytpost som gäller och därmed finns alltid risken att din försändelse kan komma bort (lost in transit). Jag har dock haft tur, då jag genom åren har jag handlat en hel del från Kina och ännu inte förlorat ett enda paket. En annan fördel som är värd att nämna är att om man håller ordern på en låg nivå (under 200:- kronor) så slipper man ytterligare avgifter som ev. moms och tull. Om paketet dessutom inte är för skrymmande så får man det direkt hem i brevlådan.

Jag räknade med att denna situation skulle inträffa (inte hitta loppisbeslag) så jag beställde det jag behövde redan för ca 4 veckor sedan, och paketet dök upp idag. Jag hade några hundra kronor på mitt Payalkonto, så det tog inte mer än 10 minuter att inhandla det jag behövde (från samma säljare). Totalt så kostade det jag beställde under 150:00, då har jag även  beslag och läderremmar för ytterligare två väskor om jag drabbas av behovet att göra några fler.

Nu är det som sagt var bara att fortsätta med väskan igen och jag har redan börjat med de första detaljerna. Det som behövs för att jobba med och sy i läder/skinn hade jag redan (efter att botaniserat i förråd och källare bland magasinerade prylar), då jag tidigare pysslat med att göra knivar/läderslidor under mitten av 1990-talet.


4 kommentarer:

  1. Fina beslag och fin väska! Skall också sy en och funderar på beställa från ebay. Har du kanske länken till säljaren du handlade ifrån? Så att man slipper gå på nit lott och vet att dels de skickar paket och den är av bra kvaliten (har råkat för många dåliga innan tyvärr). Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina,
      Det mesta beslagen handlade jag från gcishoponline [ http://stores.ebay.com/gcishoponline/ ], men även från coola tech store [ http://stores.ebay.com/coolatech/ ]. Jag köpte även en del från England från GreenGrizzlyUK [ http://stores.ebay.com/greengrizzlyuk/ ].
      Lycka till
      EH

      Radera
  2. Tusen tack för svaret! Wow, vilket utbud. Nu blev man sugen på beställa lite beslag och hitta på ny väskprojekt :)

    SvaraRadera