mars 14, 2014

Vintage strykjärn med skorsten - Coal powered vintage flat iron, with a chimney...

I går skrev jag om den nya uppgiften för mina två äldre strykjärn i gjutjärn.

När jag idag gjorde en sökning på strykjärn gjutjärn kom följande strykjärn upp. Det tar nog priset när det gäller gamla strykjärn vad gäller design och innovation för den tiden. Det har en funktionell skönhet med utarbetade detaljer (som en liten skorsten) och det är från Husqvarna. Miniskorstenen leder funktionellt nog bort värme och ev. rök från handen (förhoppningsvis).

Det är avsett att fyllas med glödande kol för att få värme och är från  1800-talet.

Bilden finns på forumet precis en sån (plus fler bilder och text), så du bör gå dit om du vill se lite mer av detta objekt. Själv skulle jag inte ha något emot att ha det i min samling av gamla syprylar och syrelaterade saker. Skall jag höra med ägaren om det är till salu?

2 kommentarer:

  1. Vilka vackra maskiner , jag har precis blivit ägare till en Singer 221, s.k featherweight, och är så glad! Den är så söt!
    Men min mor har en Singer trampmaskin, vet du var märkningen för när den är tillverkad sitter på en sådan?
    Med vänlig hälsning, veronika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hulda och grattis till en underbar maskin, du har all rätt i världen att vara glad. Vanligtvis sitter märkningen på en plåtbit till höger på bottenplattan, framför stolpen där maskinen sitter ihop med bottenplattan.
      Hälsning
      Esse

      Radera