mars 12, 2014

Sy en axelväska / budväska i tweed med skinndetaljer, lite funderingar...

Så är det dags för ytterligare en del funderingar innan jag går vidare i mitt projekt att sy en budväska i tweed. Då kjolen jag sprättade upp för att använda var för kort för att kunna få ut kanten som går runt om väskan i ett stycke, så måste det pusslas lite för att det skall bli som jag vill. Kantbiten behöver vara 88 cm x 9 cm och längden på tyget är som mest 58 cm, så det måste skarvas någonstans. Helst skulle jag vilja ha bara en skarv mitt på undersidan av kanten runt om, men med en bit på 58 cm och en på 30 cm går det inte att få till. Så det får bli två bitar på 15 cm på varsin sida om den längre på 58 cm. Det medför att dessa två skarvar hamnar på varsin sida av kanten. Jag kommer att försöka få till en snygg mönsterpassning i dessa skarvar, dessutom är det i de trakterna som upphängningen för axelremmen kommer att hamna, så förhoppningsvis kan skarvarna delvis döljas.

Som ni ser på bilden så var det ett ett stort sammetstryck av en blomma nere till vänster på framstycket på kjolen, som jag försökt att undvika att få med. Det blir dock svårt att genomföra med tanke på att det skall till två hyfsat stora framfickor. Blomman kommer därför att bli en del av fickorna och väskan men kommer att hamna på insidan, där den förhoppningsvis kan bidra med lite stadga i fickornas konstruktion. Så det hela fortsätter som planerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar