mars 11, 2014

Sy en axelväska / budväska i tweed med skinndetaljer...

Nu har jag så smått börja komma i gång med att skära ut de olika tweedbitarna till väskan och stryka på ett kraftigt mellanlägg så att det blir lite stadga och styrsel i det hela. Ett tweedtyg är ju ganska mjukt och flimsigt (om än slitstarkt) och behöver styras upp. På bilden är det fram och bakstycket som är klara och jag håller på med att skära ut locket/plösen (vad katten heter det på en väska?). Jag skall ha en dragkedjeficka på baksidan, så där tänker jag skarva baksidan med plösen och lägga in en dold dragkedja i skarvsömmen.

Innan jag började bestämde jag mig för måtten på väskan (efter att ha kollat mått på massor av väskor på nätet) och det blev 340mm på bredden, 260mm på höjden och 90mm i djup. Det skall desutom bli en del interna och utanpåliggande fickor för småsaker och dragkedjestängning av väskan under locket.

Jag kan nämna att materialet till väskan än så länge inte kostat över 150:00, då allt utom mellanlägget är från lokala loppisar. Jag tittar även efter loppisväskor med bra och passande beslag som jag kan använda mig av, men än så länge har de varit för fjuttiga/mesiga och av sunkig kvalitet och utförande. Om det inte dyker upp något inom någon vecka, så blir det nätet och eBay som får stå till tjänst med det jag behöver.

3 kommentarer:

  1. Spännade att följa syarbetet!

    SvaraRadera
  2. Det där blir bra, inget stolpskott ännu :)
    Jag tror det är lock på väska, plös har jag aldrig hört i väsksammanhang... å andra sidan har jag kanske inte hört allt ;)
    Lycka till med fortsättningen.
    AM

    SvaraRadera
  3. Tackar för intresset. Jag var litet osäker på det där med lock så jag lade dit plös för säkerhets skull (även fast det är skorelaterat). Jag hade dessutom redan uteslutit flärp.
    Esse

    SvaraRadera