mars 02, 2014

Erikshjälpens loppis för att göra fynd och hitta sytillbehör...

I går tog jag och min fru en sväng förbi Erikshjälpen här i stan för att botanisera bland sånt vi tycker om, och eventuellt göra några fynd. Den här gången var det lite sådär, men det blev trots allt lite småprylar. Några böcker, trådrullar och annan lappri. Det jag brukar kolla är oftast sygrejer och kläder i bra naturmaterial som går att sprätta och återanvända. Ni kanske har märkt i mina tidigare inlägg att jag är väldigt svag för snygga tweedtyger.

Den här gången fanns det inte så mycket på den fronten, förutom en kostym i gigantisk storlek i väldigt fin kostymull i Black Watch tartanmönster. Det fanns mycket tyg i den kostymen som man kunde använda, men priset tyckte jag var för högt (375:-) och så ligger min håg mot litet grövre ulltyger som jag tycker är mer användbara för mina behov.

När det gäller sytillbehör så fanns det ett några intressanta grejor, men det blev ingen affär på någon av dom. Det första var ett litet strykjärn i väldigt bra kondition (i det närmaste nyskick), men utan tillhörande sladd och tillverkat för 125 volt. Då jag är osäker på hur det skulle fungera med de 220 volt som vi har här i Sverige och bristen på sladd gjorde att jag avstod (jag är inte intresserad av att orsaka en eldsvåda, om den risken föreligger).

Det andra var en väldigt snygg japansk symaskin i tidstypisk design från sent 50-tal tidigt 60-tal som hette Zenith. Jag gillade verkligen utseendet och då jag inte har några japanska maskiner i min samling så tvekade jag länge, men det slutade med att den fick stå kvar. Jag är även osäker på hur det är om man behöver reservdelar för service av maskinen när det behövs, trots att det på många forum och infosajter står att det mesta är vanligt förekommande standardkomponenter.
När jag kom hem kollade jag på nätet efter info och bilder på Zenith, utan större framgång. Det blev många träffar, men inte så mycket mer när jag följde länkarna. Det mesta var sidor där namnet Zenith nämdes som en Japansk tillverkare, men det var också allt. Inte ens några bilder gick att uppbringa.
Något jag däremot noterade var ett växande intresse (främst i USA där de är vanligare) för dessa något mer udda japanska maskiner. Dels för sina höga kvalitet och bra syegenskaper, dels för sin tidstypiska design och de läckra färgerna de begåvades med. De är med andra ord tidstypiska exponenter för den retro och vintageinspirerade stilen som är så populär nu för tiden. Något som även jag gillar skarpt då det är en viktig del av min uppväxt och min omgivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar