januari 08, 2014

Template for my newsboy cap & hints - Mallen/ mönstret plus sytips till min "sy en newsboykeps"...

Efter en kommentar och fråga från Johannes, så gör jag nu ett inlägg om mallen jag använde till att sy min keps av newsboymodell, kanske det finns andra intresserade. 


Den vänstra mallen använde jag till att skära ut vlieselinet och den högra till tyget i Harris tweed. Vlieselinmallen är 230 mm hög och105 mm på det bredaste stället och bredden i underkant är 67 mm. Tweed-tygmallen är 245 mm hög och 118 mm på det bredaste stället och bredden i underkant 882 mm. Det passar perfekt till min huvudstorlek som är 59 cm.

På tygmallen hade jag även markerat en mittlinje i underkanten så att jag kunde göra mönsterpassning när jag lade den på tyget. Jag passade in mallen mitt på ett nedåtriktat V i fiskbensmönstret för varje tweeddel.  När jag sydde ihop de olika delarna (två och två till att börja med, sedan fyra och fyra och avlutningsvis hela kullen) följde jag bara kanten av vlieselinet som jag centrerat in mitt på tweedtyget.

Några ytterligare observationer under arbetsgången: Vlieselinet strök jag fast kant i kant i underkanten på tweedkilarna. Detta skall jag göra annorlunda på nästa keps, det blev onödigt tjockt när jag sedan skulle vika in kanten för att sy fast fodret och yttertyget. På nästa keps jag syr, kommer jag även att lägga till 15 mm på längden i underkanten för att göra det enklare vid invikningen. På vlieselinet kommer jag sedan att ta bort 5 mm så att jag lätt kan vika in tyget 10 mm och sy ihop det utan vlieselin i sömmen.
Jag använde tweedmallen även till fodret, så det blev litet för stort när jag skulle sy ihop fodret med mössan. Den tjocka invikningen med vlieselin gjorde ju inte saken bättre. För att justera foderstorleken så att den skulle passa perfekt med yttertyget så sydde jag in två av varandra motstående sömmar ca: 4-5 mm i nederkanten och provade igen att nåla fast fodret. Fortfarande för stort så de blev två nya motstående sömmar som syddes in, nu var det sömmarna som låg mitt emellan de två tidigare sömmarna. Voila! Nu passade det precis.

Jag har här försökt att förklara och ge tips om hur jag gick tillväga. Är det fortfarande något som är oklart så går det bra att fråga.

Tyget jag använde till fodret kommer från en loppiskjorta, och jag har även använt det till några flugor jag sytt. Jag kollar alltid efter snygga skjorttyger på loppisar, då de är användbara till mycket. Det jag går efter är att det skall vara snyggt mönster, litet använt och av kraftigare kvalitet (mer användbart). Helst skall det var okända märken som kostar 45-65 :-. Märkesskjortor kostar oftast 3-4 ggr så mycket så jag tycker det är svårare att sätta sprätten i dessa.

2 kommentarer:

  1. Då blir det att plocka fram min gamla Pfaff igen, efter all inspiration du så generöst bjudit på! Jag upplever dina instruktioner och ditt arbetssätt som systematiskt och noggrant. Det är bra, ingen ser hur lång tid man har lagt ner, men alla ser resultatet. Hälsningar, J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar och lyfter på kepsen,
      Det är kul när man kan bidra med ett och annat, och om inte du kommenterat/tipsat skulle jag fortfarande strula med plast till skärmen. Skärmen blev som du säkert förstår perfekt när jag följde dina tips.
      EH

      Radera