januari 24, 2014

Sy flugor. Lite ändringar i konstruktionen som bör fungera...

Det har börjat droppa in litet beställningar på flugor från personer i min bekantskapskrets, så nu måste jag se till att jag blir litet mer organiserad och effektiv.

Jag har några pappersmallar som jag använder till flugorna, men när man skall lägga ut dom på tyget på skrådden så tar det litet tid då man först måste markera en mittlinje på tyget så att det verkligen blir 45 grader och mönsterpassning. Därför har jag bestämt att tillverka mallarna i plexi i stället med en markerad mittlinje så att det går snabbt och enkelt att lägga ut mallen på tyget och skära ut det hela.

Jag har även gått ifrån att ta ut hela flugan på skrå och göra den i två halvor som man sedan syr ihop mitt bak på nacken. I stället gör jag själva bandet runt halsen längs med trådriktningen och syr sedan på de skråsydda flugorna i varsin ände. Hela flugan blir är sydd i samma tyg så att det ser enhetligt ut, och de två skarvarna döljs effektivt under kragen. Det hela gör att det går att få ut fler flugor ur mindre bitar tyg och det blir även mindre tygspill (två flugor i en smnäll).

Jag har även märkt att flugor helt sydda på skrådden har en tendens att töja sig lite då tyget är mest flexibelt på skrå. Då jag syr flugorna till personens kragmått är det litet tråkigt när detta händer. Med hela den dolda halsdelen sydd i trådriktningen så minimeras möjligheten till töjning väsentligt. Jag skall göra ett mer detaljerat inlägg framöver om metoden när jag sytt några fler och knäppt mer informativa bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar