januari 04, 2014

Sewing a tweed newsboy cap - Sy en newsboykeps i Harris tweed...

Nu när det nya året är här och jul och nyårsstöket passerat, så finns det återigen tid för annat. Jag har tagit tag i sömnaden av tweedkepsen igen, och sytt skärmen och nu även själva överdelen/kullen. Den består av åtta delar som jag nu sytt ihop. Nästa steg är att sy toppknappen samt att sy på den, och den tillverkar jag på samma sätt som skärmen i flera lager av tyg som jag sedan klär med tweedtyget.

På överdelens åtta bitar använde jag vlieseline för att få lite bättre stadga och styrsel och efter att jag sytt ihop delarna pressade jag isär sömmarna och sydde dit dekorsömmar på båda sidor. Dekorsömmarna hjälper till att ge stadga och hålla vlieselinet på plats, då jag inte riktigt litar på att vlieselinet håller trots att jag strukit fast det enligt alla konstens regler.

Som ni ser blev det färdiga resultatet av överdelen lätt vridet, eller litet skruvat. När knappen kommer på så kommer den att dölja det hela så att vridningen inte syns.

Nästa steg är som sagt var knappen, samt sy fast den och skärmen. Därefter kommer fodret, stadband på insidan, ev. resår i bakkant och lite finlir för att få till det rätta utseendet.




2 kommentarer: