januari 07, 2014

Newsboy cap coming together - Min newsboykeps snart färdig, syr det sista...

Nu är de olika delarna till min newsboy keps i det närmaste färdiga, så det är dags att börja sy ihop det hela. Enligt info på nätet så skall fodret och kepsen sys ihop räta mot räta med en lämnad öppning för att vända den rätt, därefter syr man ihop öppningen med lite handsömnad.

Så tänker jag inte göra. Jag planerar i stället att vika in kanterna och nåla ihop alla delar inklusive hattbandet med kepsen rätvänd och som den kommer att se ut. Sedan syr jag ihop allt i ett svep från in eller utsidan (har inte bestämmt mig än) med en diskret söm ca: 4-5 mm in från kanten. Jag tror det skall fungera trots att det blir ganska många lager. Massor med synålar och ev. en del tråckling behövs så att inget glider och allt hålls på plats när det hela sys ihop. Om någon dag får du se om jag hade rätt, och om metoden fungerade.

De olika färdiga delarna innan allt sys ihop. Brydde mig inte om mönsterpassning på fodret då
insidan bara ses av mig.

Skärmen på kepsen sys fast.

Med skärmen påsydd och en vision om det färdiga resultatet.

Kanten invikt och fastnålad (fler nålar skall dit). Motsvarande kommer även att ske med fodret men
vikt utåt. Alla delar nålas sedan ihop med hattbandet på insidan, klart att sys ihop.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har en fin Singer 201 och nästan i nyskick, men jag har ett bekymmer och det är att drivremmen har gått sönder. Var kan man köpa en sådan? Har letat på många platser!
    Tacksam för tips!

    Nybörjare på att sy och grånad gubbe :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Det beror på om du har någon symaskinsaffär som har bra med reservdelar nära där du bor, då är det lätt. Viktigt är att veta vilken modell du har. Gå till Singer Sverige och återförsäljare, sidan http://www.singer.se/af.aspx och se efter vem som ligger närmast där du bor, och beställ där.
      EH

      Radera