januari 06, 2014

Accumulated thrift shop sewing gadgets - Sytillbehör från loppisar samlade under långliga tider...

När jag satt och sydde fodret till min keps så passade min fru på att gå igenom sin hamstrade gömma av pyssel och sytillbehör, som ackumulerats sedan mitten av 80-talet. Där finns det mycket intressant för en symaskins och synörd som jag, och kanske det finns besökare med liknande böjelser som uppskattar dessa tillbehör. Allt är inte gammalt, men har ändå något speciellt. Nu för tiden är det svårare att hitta sådana här grejor (även på loppisar), men för 10-20 år sedan var det ganska vanliga, och till ohemult låga priser.
Själv har jag varit på jakt i ett par års tid efter en gammal gedigen skräddarsax med lite tyngd, storlek och anor, från många års användning. Känner ni till någon sax som ligger och skräpar i någon låda, så är jag definitivt intresserad.

Några fingerborgar. Den övre har en magnet i toppen för att lätt kunna plocka upp tappade nålar. Den vänstra är i silver efter min frus mormor Lyyli och den högra den första fingerborg i mässing som jag sett (men jag är ju ganska ny när det gäller sådana saker).

Lite olika sysaxar eller kanske broderisaxar, några fingerborgar och hopfällbara saxar. Allt i en vacker och praktisk trälåda.

Sytråd och band av alla de slag (som ju alltid är bra att ha). Jag lyfte inte på sytrådsinsatsen i lådan, så vem vet vad för sytillbehör, hemligheter och rariteter som döljer sig i dess outforskade djup.

Hustruns knappsamling (kan ha varit med tidigare). De flesta från kasserade kläder och loppisar, där hustrun ser det högst befogat med en räddningsinsats (särskilt pärlemorknappar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar