november 25, 2013

Crowded house for sewing accessories - Fantastisk sytillbehörbutik i Madrid...

Fullproppad sytillbehörbutik i Madrid.

Under vårt Madridbesök promenerade vi runt lite hipp som happ i centrala Madrid för att kolla in staden, och vi gick in och ut i olika butiker och matställen för shopping, fika, tapas och churros. Plötsligt när vi rundade ett gathörn så sprang vi på en butik med sytillbehör inte lång från Puerta del Sol. 

Vi kunde naturligtvis inte låta bli att gå in för att kolla sortimentet, och blev stående helt häpna innanför dörren. Anledningen till att vi stannade innanför dörren beror på att jag aldrig har sett så mycket människor och tillbehör i en sybutik tidigare så det var svårt att överhuvudtaget ta sig in och fram bland alla kunder.

Butiken var Almacén de Pontejo (Plaza de Pontejos 2), en sybutik som funnits sedan 1913 och firar  100-årsjubileum i år. Det var extra allt av allt man kan tänka sig och i den avlånga lokalen fanns det 7-8 expediter på var sida bakom de långa diskarna som servade alla kunder. På hemsidan såg jag efteråt att de hade mer än 60'000 artiklar i sortimentet. Det gick undan och var full rulle vid alla diskar och kunder kom och gick hela tiden medan vi sakta tog oss fram. Klientelet av kunder var i alla åldrar, och förvånansvärt många var herrar, inte som sällskap till damerna utan som kunder som handlade. Jag är tydligen inte ensam om att sy (eller försöka).

Då vår spanska är helt obefintlig och jag inte hade något speciellt jag kände att jag behövde införskaffa, så nöjde vi oss med att sakta sicksacka oss genom butiken och kolla in sortimentet samt knäppa lite bilder. Efteråt när vi kom hem kollade jag in deras hemsida, twitter och Google+ på nätet, de var inte i paritet med butiken.
Är du syintresserad och besöker Madrid, så vill jag verkligen rekommendera ett besök. Kanske kan du spanska så att du törs ge dig i kast med expediterna och handla något som du behöver.


1 Almacén de Pontejos - Hemsida
2 Almacén de Pontejos - Google+
3 Almacén de Pontejos - Twitter

Det fanns även några andra sybutiker i environgerna.





1 kommentar: