juli 22, 2013

Singer, Husqvarna och Noname handvevade symaskiner till salu...

Nu under sommaren gjorde min fru och jag en liten roadtrip till norra Tyskland, och besökte bl.a. Husum, Lubeck, Stralsund, Rostock, Rugen och Berlin. Innan vi reste gav jag ett löfte om att jag inte skulle köpa några vintagesymaskiner, något som jag snabbt fick ångra.

Första dagen när vi körde genom Schleswig-Holstein så hamnade vi mitt i en tillfällig endagarsloppis. Utbudet var blandat och med väldigt bra priser. Precis när vi var på väg att lämna, sprang jag på ett stånd med 3 gamla handvevade symaskiner, något som jag saknar i min samling.

Jag brukar hålla koll på Blocket och Tradera efter handdrivna maskiner, men de är inte så vanliga i Sverige. De handvevade maskinerna tog främst fram för att användas i kolonierna, där det inte fanns elektricitet och de var billigare och enklare att frakta då de inte hade det gjutna fottrampade underredet att dras med. Jag kan tänka mig att de är litet speciella att sy på då man bara har en hand att styra med då den högra är upptagen av att veva.

Maskinerna som var iordninggjorda och fungerade utmärkt var en Singer, en Husqvarna samt en av ett okänt märke. Husqvarnan var den första handvevade jag någonsin sett. När jag frågade om priset så sa säljaren att dom kostade 25€ st., och jag ångrade som sagt var mitt löfte. Vi hade ganska mycket packning, så det hade ändå varit lite knöligt att få med någon eller några hem. Men sånt är livet, ibland vinner du och ibland förlorar du. I alla händelser var det en trevlig upplevelse att se dom, och kanske kan något liknande dyka upp nästa gång vi tar en roadtrip i Sverie eller utomlands.

Singermaskinen stod litet avigt till och var svår att få en bra bild på.


2 kommentarer:

  1. Vilken spännande Husqvarna! Har aldrig sett nått liknande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag jag ångrar att jag gav löftet om inga symaskiner på Tysklandstrippen.
      EH

      Radera