juli 23, 2013

Museum med symaskiner - Prora på Rugen

Under vår roadtrip i norra Tyskland passade vi även på att besöka Prora på Rugen för att kolla in den omtalade semesterbyn. Där fanns ett museum med massor av olika intressanta grejor och information, bl.a. en samling med mer än 200 symaskiner av tysk tillverkning från olika tidsepoker. Väldigt intressant om man är en symaskinsnörd som jag.

Jag såg även ett par symaskiner på Rugenloppisar. En Lada, som tillverkats i Tjeckoslovakien och som var ganska poppis strax före och efter II:a världskriget. Den andra var en väl bedagad Singer, som sett sina bästa dagar. Litet väl långt gången för att kunna räddas.

Det finns dock människor som tar sig an de mest hopplösa fall som t.ex. My Sewing Machine Addiction. En kvinna i Amerika som verkar vilja rädda allt hon kommer över. Hon demonterar maskinerna till sina minsta beståndsdelar, gör rent allt, tar bort rost, blästrar och pulverlackar det som skall lackas, sätter på nya dekaler osv. Ganska beundransvärt enligt min mening.









2 kommentarer:

  1. Spännande! Tror minsann jag ser en Kayser långt bak på en av bilderna. Jag har nyligen förvärvat en handvevad Kayser och försöker hitta mer information om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittat en handvevad av ett litet ovanligare märke för Sverige, hoppas den funkar bra. Jag jagar fortfarande en liknande, men har ingen brådska.
      EH

      Radera