april 23, 2013

Harris Tweed - Changerad tweedkavaj på loppis, bra tyg...

Det är inte så att jag är ute på någon mission att försöka rädda varje tweedkavaj jag ser på loppisar. Jag har nämligen allt jag behöver i den vägen. För den sakens skull kan jag inte låta bli att öppna plånboken när jag verkligen gör ett fynd.

Kavajen i Harris tweed som jag sprang på var inte världens snyggaste eller i bästa skick. Den var i en udda model med överdimensionerade axelvaddar, varken sido eller mittsprund, väldigt sliten i fodret och med långa slag och låg tvåknapparsknäppning. Med andra ord något som har tjänat ut som klädesplagg och som jag absolut inte skulle använda.

Enda anledningen till att den inköptes var det fina fiskbensmönstrade tyget i Harris Tweed, och priset på 60 kronor. Det finns en hel del tyg i en kavaj som går att återanvända till mycket annat, det jag främst har i åtanke är att sy ett par kepsar (vanlig och newsboymodell), och om det räcker kanske en väst (jag har fortfarande svårt att beräkna tygåtgång).

Jag har sprungit på kavajer i Harris och Donegaltweed tidigare, men då de ej varit i min storlek men med bra tweedtyg samt snygga och välskötta, har jag ändå avstått från inköp (även då priset varit bra). Det tar emot att sprätta sönder ett bra, användbart och snyggt klassiskt plagg, så det är bättre att det kommer en annan köpare tillgodo och används.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar