november 12, 2012

Sy en jacka - Det har tagit tid med knapphålen...


Nu är min Singers knapphålstillsats i fas igen, efter många om och men och mycket strul. Efter att den började krångla har jag testat med att justera allt som går att justera. Problemet var att den inte drog åt tråden ordentligt så det blev en del lösa öglor på undersidan när jag sydde. Jag började med att justera trådspänningen. Efter en del finjustering och tester blev det bättre men inte bra.

Jag testade med att köpa ny tråd, då den tråd jag använde var inköpt på Myrorna. Jag tänkte att den kunde vara litet gammal/åldrad och kanske kärvade. Det blev marginellt bättre med den nya tråden. Jag testade även med att justera trådspänningen med den nya tråden, och det blev en ytterligare förbättring.

Mitt sista försök blev att testa med en annan grövre nål med större hål (från 80 till 100-nål), och har man sett på maken, det fungerade!
Med litet trådspänningsjusteringar blev det i helt perfekt, som på västen jag sydde tidigare. Med den grövre nålen och det större hålet gick det lättare för min Singer 201 att dra åt varje stygn så att jag slapp öglorna på undersidan.

Jag började med att sy ärmknapphålen, och resultatet är helt klart godkänt. Nu skall jag fortsätta med knäppningen så att jag kan börja använda jackan inom några dagar.

Mer bilder kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar