oktober 02, 2012

Vintageknapp (workwear) i metall med Hälsingebocken...

Nu har jag blivit litet ambivalent angående vilka knappar jag skall ha i jackan jag håller på att sy. 
Anledningen till min ambivalens är 8 st vintageknappar i metall med ögla och hälsingebocken som motiv. Jag hittade knapparna av en slump på Tradera (som jag inte besöker så ofta), och lyckades ropa in dom för 51:-.
Det tycker jag var ett bra pris för dessa fina knappar, som åldrats med välbehag, och har en underbar patina.
Jag tror inte att det ursprungligen är en knapp avsedd för militär eller arbetarplagg, utan bara en snygg och annorlunda litet finare knapp. Att den kommer att passa utmärkt i jackan vet jag däremot på förhand.

Nu står jag därför i valet och kvalet mellan hornknapparna och dessa metallknappar. Förmodligen kommer jag inte att kunna bestämma mig, men då kan jag i alla händelser lätt växla mellan de två alternativen då knapparna kommer att fästas med fjäderringar på insidan. När jag besöker min mor så kommer jag definitivt att ha hälsingebocksknappen på, med tanke på att hon är en stolt hälsing och en stor del av släkten finns där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar