september 21, 2012

Vintage workwear, sy workweardetaljer - Detaljerna en viktig del av arbetarplagg...

En av de saker som jag verkligen gillar med vintage och retro workwear är alla de genomtänkta detaljerna. De fanns där av en anledning när det begav sig, och alla fyllde en viktig funktion.

Några exempel är ringarna som höll fast knapparna i plagget, och det där extra oftast snedställda knapphålet som många undrar vad det är till för. Det var avsett för att fästa klockkedjan i, och kombinerades med en specialsydd bröstficka där fickrovan inte trillade ut när man jobbade / böjde sig ner eller framåt.

Jag har försökt fått tag i här i Sverige den typ av ringar som används, men utan framgång. Det närmaste jag kommit är några säkringsringar som används inom segling, men som var ohemult dyra. Tills vidare får jag därför använda fjäderringar som används inom hobby och fiske. Jag får fortsätta att leta och får förmodligen vända mig till Japan eller Kina för att hitta de rätta, men det kommer nog att falla på att man behöver beställa några tusen, som jag aldrig gör av med som fritidssömmare.

Det blev litet mycket bilder i det här inlägget, och ett överflöd av denim och wabashränder. Hoppas du har överseende... 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar