september 08, 2012

Sy en jacka i denim / workwear style - Det går framåt...


Det kom litet saker emellan som gjort att jackan jag syr fått vila litet. Dessutom så vill jag även ha någon form av foder, trots att jackan består av ett dubbelt lager tyg.
Jag ville inte ha tjockt och vaddaktigt så att det blev bulligt, så jag satsade i stället på en tunnare bordsfilt i bomull.  Filten är mjuk, har lagom vikt samt är ett naturmaterial. Jag vet inte om det är rätt att använda filt, men för mej känns det helt rätt.

Jag hann med att sy litet grand i dag i alla fall, så en del framsteg har det blivit. Jag sydde ihop de båda ryggstyckena i sidosömmen med respektive framstycken. Nästa steg blir att sy ihop in och utsidan av jackan räta mot räta och även sy dit fodret. Jag sydde även dit en ficka i framkanten av det som skall bli vänster framstycke, något som inte går att fixa dit senare. För att vända jackan rätt, så lämnar jag en öppning på ca: 15-20 cm i underkanten av ryggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar