september 24, 2012

Snygga retro hornknappar för min workwearjacka...

Nu har jag beställt hem från nätet en del retroknappar i horn, med DNA från det förra sekelskiftet. Det kommer att bli pricken över i på jackan i workwearstil som jag håller på att sy. Jag har inte bestämt mig ännu om det blir den första eller andra knappen på bilderna, men det lutar åt den första. Jag vill testa hur det blir att fästa knapparna med fjäderring enligt klassiskt workwearmanér. Då får jag äntligen även använda Greiss eyeletmall i min vintage Singer buttonholer.
Jag behövde bara knapparna på de första två bilderna akut, men tyckte att de andra var bra att ha hemma. Metallknapparna med hjärtan tänkte jag använda om min fru törs låta mig sy en jacka åt henne.

Jag har letat febrilt på loppisar efter gamla hornknappar för min jacka, men utan framgång. Det har antingen varit fel storlek eller för få. Jag har även kollat eBay och Etsy, men inte hittat något där heller.
Men så hittade jag till Lots Of Buttons efter tips på ett syforum, och jag blev verkligen nöjd med sortimentet. Det fanns exakt det jag letat efter, och i massor av modeller och utföranden. Även priserna var helt OK, med rabatt på min första order.
En av knapparna var tillfälligt slut, men då fick jag en rekommendation per mail på en snarlik knapp (som jag accepterade). Som kompensation för den korta väntetiden, blev knapparna skickade med 1:st class air mail, och de var framme på fyra dagar från Hong Kong. Normalt tar frakten 1-2 veckor.

Jag kan verkligen rekommendera Lots Of Buttons om du är ute efter knappar i naturmaterial eller metall med retrostuk. Dessutom har de naturligtvis även alla andra typer av knappar man kan tänka sig, och sådant du absolut inte hittar i lilla Sverige (om du inte har loppistur). Själv kommer jag att använda Lots Of Buttons för det mesta av mitt knappbehov framöver.


2 kommentarer:

  1. Hej,

    jag hittade din blogg när jag sökte på google om hur man syr på en gammal symaskin, är inte helt hundra på om jag hittat rätt men jag chansar. Har du nån aning om hur man syr på en trampmaskin?
    Jag har ett gammal ök här hemma som jag tog hem mest för renoveringens skull (den behöver en ny yta på träplattan, den kom med hela ställningen och allt), men har nu insett att jag vill sy och...jag har ju en symaskin som verkar fungera (nålen går upp och ner när man trampar och/eller vevar på den, mer än så vet jag inte). Jag har bara sytt på elektriska maskiner förut, så därför undrar jag om du har nån koll? :D

    Skulle också behöva köpa nya nålar till den, vart får man enklast tag på sånt?

    Ursäkta att jag bombarderar dig med frågor, det är helt enkelt lite svårt att hitta folk som intresserar sig för att använda gamla symaskiner som mer än prydnader :)

    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anny,
      Det är inte så knepigt, men det tar lite tid innan man får in rätta rytmen. Fötterna placeras så att den ena foten är på överdelen av trampplattan, den andra på nederdelen. Man trampar sedan omväxlande i över och underkant för att sy. Det behövs inte mycket kraft, och det räcker med små fotrörelser. När man startar får man hjälpa till med att dra igång maskinen genom att snurra handhjulet/balanshjulet mot sig så att fotplattan börjar röra sig, sedan gäller det bara för fötterna att ta över.
      I början kommer oundvikligen tjyvstopp när du kommer i otakt med fötterna. Då är det bara att starta upp igen. Ett tips är att torrsy utan tråd/nål, bara för att få in rytmen. Det går rätt fort att sedan få in den.
      Passa dig för att få in foten/tårna under trampplattan under gång, det har gett många blånaglar som resultat.
      Angående nål så finns de i de flesta sy/tygaffärer och finns i standardstorlekar som passar de flesta maskiner. Se bara till att du sätter in den rätt, den flata sidan som hos den tidigare nålen.

      Lycka till...

      Radera