september 02, 2012

Dags att sy en jacka med inspiration från klassisk workwear...

Så har jag då äntligen kommit igång med att sy en jacka inför höstens litet ruggigare dagar. Jag är fortfarande en novis när det gäller att sy, så jag tänker använda det blå gardintyget från Myrorna som jag använde till insidan på den "vändbara" västen i mitt tidigare inlägg. Ulltyget som jag köpte in till en jacka får vänta ett tag, tills det att jag blir säkrare i sadeln och vet exakt vad jag gör, och varför. Jag tänker använda samma teknik som jag använde för att sy den "vändbara" västen, då den fungerade utmärkt för någon med min erfarenhet.

Jag har konstruerat ett mönster genom att kopiera en ofodrad denimjacka som jag gillar och som har en utmärkt passform. Jag lade till en del i vidden för att kompensera för det dubbla lagret tyg och för att få rum med en värmande tröja under. Själva kroppen till jackan erbjöd inga större problem, men jag fasar för att ge mig på ärmarna och kragen. Jag får väl testa mig fram genom trail and error. Lyckligtvis så har jag tillräckligt med gardintyg kvar för att klara några skarpa försök.
Har man inte bråttom och noga tänker igenom vad man vill uppnå, och tittar på plagg i den egna garderoben och ser hur de är konstruerade och sydda, kan man lära sig mycket. I slutändan blir det förhoppningsvis något som jag är nöjd över att ha sytt ihop med tyg från Myrorna á 40:-, och på några vintagesymaskiner från loppisar som inte kostat mer än ett par hundra kronor styck.

Bilderna är på delarna till kroppen, som jag skall börja sy ihop i morgon. Framstyckena är ihopnålade i par och är dubbla. De två bakstyckena är vikta i mittlinjen när de skärs ut då de är liksidiga.
Att sy ihop det hela ser jag mest som en transportsträcka, det jag däremot ser fram emot är lägga till vintageinspirerade  detaljer, dekorsömmar samt egna lösningar som i slutändan ger karaktär och identitet till jackan.
Jag märker att jag skriver om jackan som om den redan är klar, så det är väl bäst att jag får till den och att den blir som jag ser den framför mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar