juni 15, 2012

Sytips, att sy en fluga/hur man syr en fluga. Skarpt läge del 1...

Då var det dags för en bättre och mer utförlig beskrivning av hur jag syr en fluga, som utlovat. Det är inte svårt, så de flesta som sytt någon gång klarar av det  på några timmar.
Jag var en total nybörjare när jag sydde min första, och den blev klart godkänd och har använts. När jag pratar och skriver om flugor, så handlar det naturligtvis om flugor som man knyter själv.

Frågan du kanske ställer dig är då:
Varför skall jag sy en egen fluga, eller varför skall jag sy en fluga över huvud taget?

Det finns flera anledningar.
  Flugan är på väg att göra comeback, och allt fler killar och karlar börjar använda fluga igen. Kolla bara in herrkollektionerna från stora kläddesigners, där flugan börjar ta allt mer plats.
  Det är löjligt enkelt att sy en fluga av avlagda skjortor eller andra plagg man tröttnat på, och kostnaden är försumlig. Det rör sig om bara några kronor. En färdigsydd fluga kostar i en något så när hipp herrbutik från 200 och uppåt (sist jag kollade lokalt låg priserna runt 350 kronor).
  Utbudet av flugor i de flesta butiker är mediokert med bara 3-5 varianter / färgkombinationer av flugor, och 90% av flugorna är i tistelmodell (sorgligt men sant). Syr du flugan själv blir möjligheterna till modell, färg, mönster på tyg och typen av tyg oerhört mycket större, och bara din fantasi sätter gränser.
  De flesta köpeflugor är i siden, och passar bättre till mer uppklädd stass. Gör du den själv kan du välja en ledigare och lite mer nerklädd look för vardagsbruk med en fluga i bomull eller lin.

Så tveka inte, det är läge att börja sy å det snaraste. Jag lovar att du kommer att få mycket positiva kommentarer av personer i din omgivning (främst kvinnor) om hur snyggt det är med fluga.

Över till hur man syr en fluga.
Som förra gången så använder jag en befintlig justerbar fluga (inställd på min storlek) för att rita mönstret. Efter att jag med en penna ritat av konturen av flugan på mönsterpapperet så snyggar jag till det hela. Ritar rent och gör lite ändringar till en annan design. I det här fallet så ändrade jag modellen från tistel till en "diamond point" och gjorde den lite smalare.

När jag ritar av konturen så försöker jag lägga flugan så att jag får en bra mittlinje att vika efter på mönsterarket. Innan jag skär eller klipper ut mönstret så viker jag det först på mitten på längden, därefter viker jag det på mitten på tvären. Jag behöver då bara klippa ut en kvarts fluga och vet att den kommer att bli liksidig när jag viker upp mönstret (som på bilden ovan till vänster).

Har du ingen fluga att använda som mall så kan du ladda ned denna bild, och avända den. Klicka på bilden för större format, & spara den till disk. Lägg in bilden i ett worddokument, skriv ut.

Du kan justera måtten på bilden i dokumentet genom att dra i hörnet på bilden. Se till att det blir 10 mm mellan varje delstreck på halsmallen vid utskrift, så blir skalan korrekt. Minska marginalerna i dokumentet innan du lägger in bilden. Bilden skall täcka nästan hela ytan i ditt dokument.

När du skrivit ut bilden så kontrollmät att halsmallen är exakt 250 mm lång i utskriften. Om inte, minska eller öka storleken på bilden i dokumentet genom att dra ut / skjuta in hörnet av bilden och testa med en ny utskrift.
OBS, 2-3 mm på hela längden av halsmallen åt ena eller andra hållet spelar ingen roll.

Mallen är till en halv fluga. Har du t.ex. storlek 42 cm i halsvidd så delar du det bara i två och får fram 21 cm. Markera 21 cm på halsmallen (som är det 21 delstrecket i din halsmall om skalan i utskriften stämmer), klipp av halsmallen där och tejpa den till själva flugan enligt anvisning. Nu har du en mall för att skära / klippa ut de 4 bitarna tyg och de två bitarna mellanlägg som du behöver till din fluga. Om du har tillräckligt stort tyg, så kan du skriva ut dubbla mallar och tejpa ihop. Du behöver då bara två tygmallar och en mellanväggsmall till din fluga.

Dags att sätta igång.
Här har jag en utskuren mall som jag kopierat från flugan ovanför (med några små modifikationer). Jag gjorde mallen i ett stycke, men har sen klippt isär den så att jag får två mallar.

Jag använder oftast avlagda skjortor eller skjortor jag köpt på loppisar, Myrorna etc. för mina flugor. Det gör att mallen måste delas. Det går inte att få ut hela längden på flugan i ett stycke utan att skarvas.

I alla instruktioner för hur man syr flugor står det att man skall använda / klippa ut tyget på diagonalen / "skrådden", och det har jag gjort med mina tidigare flugor. Varför det skall vara på diagonalen står det däremot inget om, är det någon som vet och kan upplysa mig?
Bilder på en fluga på diagonalen hittar du i mitt första inlägg om att sy en fluga.

I alla händelser så skall jag testa att klippa ut tyget till den här flugan i trådriktningen, för att se om och hur det fungerar. Kanska jag kommer på anledningen till att man skall klippa på diagonalen.

Här har jag vikt tyget jag skall använda till flugan runt en bit av tyget som skall användas till mellanlägg för att få stadga i flugan. Jag skär ut alla bitar till en halv fluga i ett svep.

Det går även utmärkt att använda påpressbart mellanlägg till detta, men tänk då på att förkrympa mellanlägget först om det är av bomull. Tygerna på bilden är tvättade massor av gånger, så det beövs ingen krympning.

Med de grovt utskurna bitarna så börjar då finliret. Jag tycker det går lättare att skära mer detaljerat om man inte har så stort tygstycke att joxa med. Jag skär runt den fastnålade mallen med rullkniven,  och lägger till en sömsmån på ca 10-12 mm.

Det finns inte många bilder på själva arbetsmomenten. Det är före eller efter som gäller, då det är svårt att arbeta på flugan och fota samtidigt.

Här har jag skurit ut de sex olika bitarna som behövs för att sy själva flugan.Som du ser har jag skurit ut tyget diagonalt där de två olika bitarna skall sys ihop (45 grader).

Jag är inte så noga med fram och baksida på tyget då det är vävda rutor och ser likadant ut på fram och baksida. Det spelar heller ingen roll för mellanlägget då det hamnar på insidan när flugan vänds.
Här har jag nålat ihop två halvor och kommer att sy ihop dom rakt över med en sömsmån på 10 mm. Jag gör så med både fram och baksidan till flugan. Se till att vinkeln är 45 grader mellan de båda halvorna, annars blir det inte rakt när du viker ut den ihopsydda biten. Glöm inte att fästa trådändarna genom att sy fram och bak i början och avslut.
Bild från själva symomentet (på min Singer 201 symaskin som syr en fantastisk raksöm).

Det här blir ett väldigt långt inlägg så jag kommer att avsluta det här för i dag. Fortsättning följer om någon dag, med resten av hur man syr en fluga / att sy en fluga.

Hoppas att detta inlägg är till hjälp om du tänker göra ett försök med att sy en fluga.


Del 2 av att sy en fluga / hur man syr en fluga.

5 kommentarer:

  1. Har letat överallt efter flugmönster! Ska testa ditt nu! För övrigt ska man lägga tyget på skrådd eftersom det blir elastiskt på tvären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lotta,
      Hoppas mönstret funkar för dig och lycka till.
      Jag vet att det är bäst att klippa tyget på skrå, men den senaste flugan var ett test för att få rutorna längs med flugan. Det funkade, men det var lite svårare att dra till knuten och få ut flugan snyggt (men det gick bra till slut).

      Radera
  2. Hej!
    Va underbart att hitta ett flugmönster!
    Om jag får fråga, vad för tyg använde du som mellanlägg? :)
    Tack så mycket för de underbara råden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Irma,
      Det var ett vanligt bomullstyg från en skjorta utklippt i trådriktningen (inte på skrå). Helst skall ju flugor sys på skådden för bättre flexibilitet och för att de blir lättare att knyta och få en snygg knut. Är det din första fluga rekommenderar jag att du syr den på skrå i 90 grader.
      Hälsning EH

      Radera