juni 30, 2012

Simplicity sybok från 1958 - Loppisfynd med vintagemönster och tips...


Den här syboken från 1958 hittade min fru i sina gömmor i går när hon letade efter något annat. Hon hade fyndat den på nån loppis för några år sedan, och nu kom den fram.
Den innehåller litet av varje, sömnadstips, råd och anvisningar för nybörjare, sömnadsbeskrivningar på 6 olika plagg (några plagg för män, som är av intresse för mig), några annonser m.m.

Ett tidstypiskt dokument med härlig vintagekänsla.

Jag har varit försiktig vid inskanning av innehåll och begränsat mig till bara en sida av innehållet, då den är limbunden. Svårt att vika upp, platta till och lägga i skannern, utan att förstöra det utmärkta skicket.

Klicka bilder för större format
Tidstypisk jacka med litet ledigare look.
Med tanke på mitt inköp av en Pfaff symaskin för några dager sedan var det kul med en Pfaffannons på sista sidan. Modell 360 var en av de maskiner jag letade efter och var intresserad av.

Det är synd att det inte stod något pris i annonsen, då det skulle vara intressant att se vad den kostade 1958. Kanske någon av er som läser detta vet priset, och kan lämna det i en kommentar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar