juni 03, 2012

Den hemsydda västen är klar, men bara en provväst...

Idag sydde jag äntligen ihop provvästen, och det var en väldigt nyttig erfarenhet. Jag lärde mig mycket, och jag är glad att jag inte direkt försökte mig på att sy en väst åt mig själv.

I huvuddrag blev det som jag tänkt mig, men i detalj är det flera saker som jag skall göra annorlunda i fortsättningen. Jag hade som sagt var inget mönster att gå efter utan använde mig av mått som jag tog på mig själv, och kombinerade detta med mått från en loppisväst för att skapa ett mönster. Jag skar ut de tre delarna, bakstycket och de både framdelarna med rullniven.

Tyget för provvästen var lite i lättaste och tunnaste laget utan större stabilitet, så därför skar jag även till förstärkningsbitar/infodring för att få litet mer styrsel och stabilitet i den färdiga västen. Infodringen skar jag ut på frihand med rullkniven, och med de tre huvudbitarna som mall. Jag skar till dessa allt eftersom jag tyckte att de behövdes. Dessa placerade jag och sydde in i nacken och ut över axlarna, hela underkanten av västen runt om, i de två ärmhålen och längs hela framkanten på båda framstycken. Ingen av dessa infodringsbitar zig-zaggade jag, då provvästen ändå skall kasseras.

Provvästen blev litet snålt tilltagen i ärmhålet, något som skall åtgärdas. Det blev även ett inte så snyggt veck i nacken, ca 60-70 mm långt. En annan miss jag gjorde var att jag var för snål med
sömsmån överlag. Detta medförde att jag inte hade så mycket att spela med vid utprovningen när jag nålat ihop västen. Dessutom även att det var svårt att pressa isär sömmarna och få dom snygga på insidan efter att västen var ihopsydd.
Jag skulle kanske även väntat med att sy upp nederkanten på västen tills det att båda fram och bakstycket sytts ihop, då det nu skiljer 5 mm i längd under armen mellan det vänstra framstycket och bakstycket i nederkant (i vilken ordning skall det egentligen göras?). På höger sida blev detta bra.

Med tanke på att jag innan bara sytt en fluga och har tillverkat mönstret till västen själv, så är jag ändå rätt nöjd med det första försöket. Missarna jag gjorde skall jag absolut försöka rätta till på nästa väst, som förhoppningsvis blir en väst som jag kan och kommer att använda. På den västen kommer jag även att inkludera fickor, knäppning och en ryggslejf.

Del 1, 2 och 3 i mitt västförsök hittar du här (där förklaras även det något udda och solblekta tygvalet).
Att sy en väst 1
Att sy en väst 2
Att sy en väst 3
Skarpt läge. Första västen är klar och inlägget finns här .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar