maj 09, 2012

Vintage Singer knapphålsfot (buttonholer) för Singer symaskiner...

Idag fick jag tag i en Singer knapphålsfot/buttonholer på eBay USA. Det är något som behövs för att sy knapphålen i västen jag har planerat att sy. Jag har tittat och letat ett tag på eBay och det finns mycket att välja mellan, men inget har uppfyllt mina krav förrän i dag.

Jag ville ha en Singer #489500 eller en Singer #160506, som båda passar mina tre Singermaskiner. Det skulle ingå många knapphålsmallar, priset skulle vara överkomligt, likaså frakten från USA till Sverige (ofta överstiger fraktkostnaden varans pris som i mitt fall).

Den mest populära modellen av knapphålsfot bland syfantaster som gillar äldre symaskiner är Singer #489500. Mest på grund av sin läckra 50-talsdesign och turkosa förvaringsask i plast. Den kallas ofta för Jetsonmodellen. Knapphålsfoten #160506 är litet tråkigare i svart plast och förvaras i en grön fyrkantig plaståda av standardmodell. Fördelen är att den oftast har fler mallar (i mitt fall 9) än Jetsonmodellen, som levererades med 5 mallar som standard (fler mallar fanns att köpa till båda fötterna). Mallarna är utbytbara mellan de två modellerna.

[Bilden ovan till vänster är på den Singer knapphålsfot som jag köpte på eBay, och väntar på att få levererad. Bilden ned till höger är på Singers Jetsonmodell - Rätt läckert vintagestuk från 50-talet, eller hur.]

Priset jag betalade för min knapphålsfot var 82:-, och till det tillkommer sen frakten på 120:-. Helt klart ett bra pris för en Singer knapphålsfot från 1960, där alla delar ingår (inget saknas), till det kommer nio st knapphålsmallar och orginalhandboken (nog så viktigt för att kunna trä och använda foten).

På marknaden finns även Greist knapphålsfötter (som jag även tittat efter). Greist jobbade tidigare på Singer, men då han ägde patentet för konstruktionen av knapphålsfoten slutade han på Singer och startade en egen tillverkning (med samma höga kvalitet). Konstruktionerna liknade naturligtvis varandra, och de flesta av Greist mallar passar därför i Singers motsvarighet och vice versa. Det förekommer även en hel del mallar och knapphålsfötter från Greist på eBay.

Det första jag skall sy när jag fått min knapphålsfot (efter rengörning, infettning och oljning) är en provlapp med knapphål på de 9 olika mallarna.  Den är bra att ha till hands när man behöver göra knapphål. Man tar den knapp man tänkt använda och testar i de olika hålen tills man hittar rätt, och vet vilken mall som gäller.

Klicka på följande länk för att läsa en mer utförlig information (på engelska) om både Singers och Greist knapphålsfot från en större expert än jag. Även många bilder. >> Klicka Här

I alla händelser, nu går jag i väntans tider och på att få komma igång ordentligt...

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har precis köpt en äldre Husqvarna industrimaskin och jag undrar om du vet om Singers buttonholers passar på en Husqvarna maskin?

    Hälsingar Simon Nilsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Simon,
      Tyvärr så vet jag inte om den funkar till Husqvarna, då jag ovanligt nog aldrig haft en sådan, med tanke på att den är Sveriges vanligaste symaskin och med många fantastiska äldre maskiner som din.
      Esse

      Radera
  2. Ok, men jag letar vidare på internet och förhoppningsvis hittar jag svar, jag tänkte höra med symaskins affären här hemma med.

    Tycker din blogg är väldigt inspirerade och bra, sitter nu och syr en newboys cap i blårutigt ulltyg tack vare inspiration från dig.

    /Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simon, hoppas du hittar ett svar, dessutom tack för den vänliga kommentaren. Måste fråga, är även du en "nybörjare" eller kan du sy / har sytt tidigare?
      Lycka till med newsboykepan.
      Esse

      Radera
  3. Jag har sytt rätt så mycket, läste inriktning mot skräddare på gymnasiet, men har tyvärr glömt bort mycket jag lärde mig då, men jag har tagit upp det igen.

    gjorde klart skärmen idag och tipset med flera lager tyg samt stärka med klisterväv funkade verkligen utmärkt, hade jag aldrig tänkt på.

    Simon

    SvaraRadera