maj 31, 2012

Vad tycker du om gamla vintagesymaskiner som Singer, Husqvarna, Pfaff, Elna etc...

Om ni läst något om symaskiner på min blogg, så förstår ni att jag är en vintage symaskinsnnörd som inte har mycket till övers för moderna plastiga symaskiner. Vad jag förstår, så är jag inte ensam om ovanstående uppfattning.

Om man kollar på olika syforum så finns det ett växande intresse för dessa gamla evighetssymaskiner, som oftast varit med 30-100 år. Med detta växande intresse ökar chansen att gamla Husqvarna, Singer, Pfaff och fantastiska symaskinerna från andra tillverkare plockas fram ur källare, förråd och vindar och görs i ordning och kommer till användning igen.

Är du en av dom som syr på en gammal symaskin?
Hör av dig och kommentera vad du har för symaskin och vad det är som gör att du föredrar gamla mekaniska symaskiner framför nyare symaskiner.

•  Är det deras konstruktion och kvalitet
•  Sömmarna de presterar
•  Enkelheten i användandet
•  Deras pålitlighet
•  Deras låga behov av service
•  Har de ett sentimentalt värde
•  Är det någon annan anledning som gör att just du brinner för dessa symaskiner

Var inte blyg, hör av dig och lämna din kommentar!

10 kommentarer:

  1. Bättre känsla när man syr och bättre raksöm. Det är en annan dimension att sy med en symaskin man fått i arv, och med många år på nacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med dimension var bra uttryckt. Själv har jag ingen arvsmaskin, utan mina är loppis och blocketfynd.

      Radera
  2. Jag har 10 vintagesymaskiner, varav 5 trampmaskiner. Älskar att sy på min Singer 201 trampmaskin. Den går så tyst och lätt och syr genom många lager denim som om det vore smör. Det klarar inte min moderna elmaskin. Sömmarna blir så fina, knapphålen fantastiskt bra, hålsömsapparaten är också en favorit. Dessutom är gamla maskiner så vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en fin samling av maskiner. Själv har jag en trampmaskin (också Singer 201), men har inte fått in det rätta trampflytet ännu. Det blir fortfarande en del tjuvstopp, med trassel på undersidan som följd.
      Håller med till 100% angående de övriga fördelar du tar upp, och särskilt det där om vad den klarar av när det gäller många lager.

      Radera
  3. Mitt symaskinsintresse startade förra veckan i o med att jag köpte en Singer från 1916. Visserligen står mormors Singer i ladugården, men den har åldrats till det yttre i den kalla miljön. Den nya är otroligt vacker med sina emblem och jag har tagit hem bruksanvisningen från nätet och gjort en första service. Nu har jag provsytt några bitar och resultatet är mycket bra. Jag lade en bild på fejan och hät är länken;
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151201610142839&set=a.10151047667562839.434038.686367838&type=1&theater

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bo, kunde inte se bilden utan fick meddelande "This content is currently unavailable". I alla händelser har du förmodligen en helt fantastisk symaskin och ett nytt intresse. Är det en tramp eller elkonverterad maskin?

      Radera
    2. Den är handdriven. Jag gör ett nytt försök med bild:
      http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/9705_10151201610142839_1090314423_n.jpg

      Radera
    3. Verkligen ett fint fynd du gjort Bo, skulle inte ha något emot en handvevad till samlingen.

      Radera
  4. I have 2...Singer 401a ,one of which my husband researched and bought for my 40th birthday.I also have a singer 202-2 that actually sits in my living room.Id really love a peddle machine one day but just the table alone sends the price soaring here in Canada.They are beautiful to look at and sew with and i love to imagine the owners before me and what they may have sewed.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I can only agree with everything you say Michelle.
      They are beautiful, sews fantastic and will outlive all contemporary plastic machines. The fact that they have worked for others before you and for many many years, gives them an extra dimension.

      Radera