maj 20, 2012

Sy en väst - Börjat att sy västen och testar mig fram...

Nu har jag så smått börjat komma igång med nästa projekt, den planerade västen.
Den har legat på sparlåga medan jag funderat på hur den skall se ut, vilket tyg jag skall använda, hur jag skall få till mönstret etc.. Häromdagen hittade jag något som satte fart på projektet och tog mig några steg närmare igångsättandet. En snygg linneväst i min storlek på Erikshjälpen för 20:-.
Jag hade redan tagit en del mått på mig själv för mönsterkonstruktionen, och det visade sig att måtten stämde ganska bra överens med måtten på linnevästen. Men det var ändå bra med en konfirmation att jag var på rätt väg.

Så idag på em satte jag igång med att konstruera mönstret, och skära ut det med min nya rullkniv. När jag skulle nåla mönstret på det avsedda bomullstyget från Sandvika Veveri så fick jag plötsligt
kalla fötter. Tänk om det är fel någonstans, tänk om jag missat något så det inte blir som jag tänkt mig.
Det är därför det något udda afrikainspirerade tyget finns med på bilden till höger. Jag frågade nämligen min kära hustru om hon kunde tänkas ha något bomullstyg i sina tyggömmor, som jag kunde få använda till en testväst. Det är bara att tacka och buga för det erbjudna tyget, annars hade jag varit totalt strandsatt (jag har ännu inte hunnit fixa min egen tygstash).

I alla händelser så har jag nu skurit ut tyget till testvästen. Inom de närmaste dagarna kommer jag att börja sy ihop det hela. Det blir en ganska enkel och ren testväst utan fickor och knappar, bara för att se att den passar och sitter som planerat (med utrymme för smärre justeringar och ändringar).

Skarpt läge. Första västen är klar och inlägget finns här .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar