maj 18, 2012

Sömnadsböcker, böcker om att sy - Välbehövligt tillskott...

Jag har letat på loppisar och andrahandsaffärer som Myrorna, Röda Korset etc. efter svenska böcker om att sy eller hur man lär sig sy, utan framgång. Det verkar faktiskt vara ganska ont om böcker i den genren. Min fru tog en kultur / shoppingtur till London för ett par veckor sedan, och då bad jag om ett medskick i form av några sömnadsböcker. Jag hade en lista med 3-4 böcker, efter att ha frågat på forum och läst recensioner, och fick följande två böcker när hon kom hem.

Den första var "Readers Digest Complete Guide on Sewing" och den andra "Tailoring". Efter att ha kollat igenom böckerna kan jag konstatera att de är helt olika, men dom täcker in det mesta. Readers Digest är en bok för alla, från nybörjare till avacerade syfantaster. Boken fungerar som ett uppslags / referensverk om sömnad, där man hittar allt som man kan undra över, tips och info om man är osäker över olika moment o.s.v. Med andra ord en bok som en nybörjare som jag kan gå tillbaka till under hela min inlärning.

Den andra boken Tailoring är mer för dom som redan är duktiga på att sy, och som kanske har funderingar på avancerad skrädderisömnad. Så inte en bok som jag har direkt användning av när jag skall lära mig sy, utan en bok för framtiden om jag någonsin lär så pass mycket att jag kan ta steget till skrädderisömnad.

Den enda nackdelen med båda böckerna är att 90% av innehållet handlar om att sy plagg för kvinnor, det manliga inslaget är tyvärr ganska torftigt. Med tanke på att det mest är kvinnor som syr hemma, så kommer det inte som någon överraskning. Böckerna fungerar ändå, då det mesta går att överföra till plagg för män. Hur man syr kragar, fickor, manchetter, hur man fordrar, ärminfästningar o.s.v., är ju lika för manliga som kvinnliga plagg.

2 kommentarer:

  1. I like David Coffin's books on shirts and pants. I also have Cabrera's book on tailoring but it is more difficult to follow.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks Steven, will keep an eye open for the books that you mention.

      Radera