maj 06, 2012

Nästa sömnadsprojekt - Att sy en väst...

Dags för nästa sömnadsprojekt efter flugan, att sy en väst med workwearstuk. Tyvärr så finns det inga mönster med det utseende som jag är ute efter, så det blir väl till att anpassa ett befintligt västmönster eller konstruera ett på egen hand. Jag lutar mest åt det andra alternativet, då det finns några västar i garderoben som går att använda som förlaga. Sorgligt nog så är dessa västar från ett smalare skede av mitt liv, så jag får se om de går att använda / anpassa till ett mönster som passar min nuvarande fysionomi. I nödfall får jag titta på loppisar efter en väst i min storlek, och sprätta isär för mönsterkonstruktionen.

I alla händelser skall västen ha inspiration från workwearvästar, med ett lite mer praktiskt och funktionellt utseende i grövre tyg och med många fickor. Ryggen skalll vara i samma tyg som framsidan, och med slejf. Här under följer en del inspirationsbilder. Jag tänker inte norpa en modell rakt av, utan tänker ta lite inspiration och detaljer här och där för att få till något eget. Variationen på västar är dock inte så stor, så det kommer nog att gå att se vissa likheter med västar från nuvarande tillverkare. Men å andra sidan så har ju dom tittat i backspegeln på västar från den tidigare delen av förra seklet, så intet nytt under solen.
Kolla gärna in inspirationsbilderna här under och kom med kommentarer / förslag / vilka som är snyggast etc.

Att jag skriver om västsömnadsprojektförsöket (ingen särskrivning här inte) så här i förhand, beror på att jag vill sätta litet press på mig själv och inte fega ur. Nu när det är blogoffentligt finns det ingen återvändo, det är bara att köra på.

Här är nästa inlägg i projektet "nybörjare syr en väst".
Skarpt läge. Första västen är klar och inlägget finns här .

•  1)
Image from Workers Japan
•  2)
Image from Freewheelers
•  3)
Image from Post Overalls


•  4)
Image from Sugarcane
•  5)
Image from Hellers Cafe
•  6)
Image from Post Overalls 
•  7)
Image from Freewheelers
•  8)
Image from Post Overalls 
•  9)
Image from Cushman
•  10)
Image from Post Overalls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar