maj 02, 2012

Då var det dags - Första försöket att sy en fluga...

Med tanke på att jag numera har tre fungerande vintage Singer symaskiner (två elektriska och en trampmaskin), så känner jag att det är dags att de börjar användas. Som första försök bestämde jag mig för att sy en fluga, något som jag ansåg inte skulle vara allt för avancerat och något jag skulle gå i and med. Ni bör veta att sista gången jag satt vid en symaskin var när jag sydde ett förkläde i syslöjden för en herrans massa år sedan. På en fluga är det bara raksöm som gäller plus fram och back för att fästa tråden, något som är perfekt för Singer 201.

Jag började med att ta fram en färdig fluga i siden som jag vek på mitten och ritade av på ett smörpapper genom att med en penna följa konturen av flugan. Jag lade till 10 mm i sömsmån till konturen och klippte ut mönstret med en halvslö sax.

Tyg till flugan hade jag hittat på Röda Korsets loppis i form av en bomullsskjorta för 20:-. Jag tog loss bakstycket på skjortan och nålade fast mönstret på diagonalen på tyget och började klippa, något som verkligen blev en pärs.

Saxen jag använde hade brukats till att klippa massor av saker och hade gått många mil, så den var inte i bästa form. Dessutom var tyget i skjortan flexibelt och smörpapperet litet halt, så tyget gled och töjde sig (trots att det var fastnålat) som om det hade ett eget liv. Den första tygbiten tog därför omkring 20 minuter att klippa fram till ett acceptabelt skick.

Jag bestämde mig då för att nu får vara nog med att klippa med en slö sax. Slängde mig på cykeln och tog en tur till ClasOlson där jag införskaffade 1 st. rullkniv, och sedan till tygaffären för en skärmatta. Hemma igen tog det därefter ca: 15 minuter att skära till de resterande tre skjortbitarna till flugan, samt 2 bitar i ett litet stadigare bomullstyg som skulle användas som mellanlägg. Mellanlägg behövs för att få litet stadga och stabilitet i flugan så den inte hänger som en vissen tulpan efter det att man knutit på sig den.

Här följer litet bilder plus kompletterande text för att illustrera mitt första försök.


Allt klart för att sätta i gång och börja klippa.
Inga bilder från mitt frustrerade försök med sax.
Alla bitar till flugan gick som en dans med rullkniven.


Här syr jag ihop de urklippta delarna två och två för att till slut ha tre stycken. Dels mellanlägget samt fram och bakstycket.


Här syns ovanstående ihopsömnad mer i detalj.

Tyvärr så tog mitt första syförsök och koncentrationen över i detta skede, så jag glömde totalt bort att ta några fler bilder på hur jag gick tillväga.
Jag kommer att ta fler bilder och komplettera med när jag syr min nästa fluga, som förhoppningsvis kommer ganska snart.

Totalt tog det ca: en och en halv timma effektiv tid för detta mitt första syförsök från start till mål.

Den färdiga flugan före och efter pressning.

När jag testade att knyta på mig den färdiga flugan visade det sig att den töjt sig ca: 4 cm på längden under sömnaden.
I stället för storlek 44 hade jag nu en 48:a. Jag klippte då sonika av den på mitten där bak, lade de avklippta delarna 2 cm omlott och sydde ihop dom igen. Resultatet blev helt perfekt för det som syns, men den blev litet tjockare där bak under kragen (som lyckligtvis döljs).

Här hittar du en senare och mer utförlig sybeskrivning på hur man syr en en fluga.

4 kommentarer:

  1. Riktigt trevlig blog, att döma av det lilla jag sett och läst. Fortsätt i samma anda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Archibald,
      Jag skall försöka leva upp till dina förväntningar...
      Esse H

      Radera
  2. Jeg skulle gjerne hatt en manual til min Elna nr 1 Grasshopper.
    Kan du eller andre hjelpe meg med det? Kopier eller PDF elelr bilder av sidene kan fungere. Jeg kan betale for det.
    Jeg skulle også hatt et reduksjonsgir. Det ville vært flott.
    Jeg kan betale selvfølgelig..
    Tor Magnussen

    tor.magnussen@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tor,
      Har haft 14 dagars semester, så därför dröjsmål med svar. Har tyvärr ingen manual till min ELNA, så där strandar det. Det finns dock en manual på engelska (första delen) i pdf-format på följande länk https://elnagrasshopper.wordpress.com/ - del två kommer förhoppningsvis. Har inte hitta någon norsk eller svensk manual ännu.

      Radera