april 28, 2012

Min Singer symaskin nummer 2 - Litet konstigt är det...

Litet konstigt är det. Jag fick tag på min favoritmaskin Singer 201 för några veckor sedan. Innan det bad jag min son i Sthlm att hålla ögonen öppna efter en billig gammal Singer i bekantskapskretsen eller på loppis. Igår kom han och hälsade på, och hade med sig en billig, bra och välskött maskin som han fått tag på för 300:-. Den fick jag i födelsedagspresent i efterskott då han inte kunde komma till min födelsedag. Den är elektrisk, förmodligen konverterad från trampmaskin någon gång under dess långa liv. Så nu har jag plötsligt 2 gamla Singersymaskiner.

Modellen heter Singer 15-90, och tillverkades mellan år 1893 till1938. Efter en koll på nätet så visade det sig att den var tillverkad 1916 (serienummer: F-6 746152), så om 4 år firar den sin 100-årsdag. Jag har provat att sy litet i en provlapp, och stygnen blir väldigt fina, jämna och snygga. Modellen av dekal på maskinen kallas Sfinx.
Innan jag syr något mer skall jag först gå igenom maskinen. Göra rent den, rensa ludd från innanmätet samt smörja upp den. Jag tror dock inte det är allt för mycket arbete med det, med tanke på att den är i ett fantastisk skick för en så gammal maskin. Den har tydligen haft ett bra hem, med regelbunden omvårdnad.

Här under följer några bilder på maskinen.

PS. Det där med litet konstigt beror på att jag även har införskaffat en Singer symaskin nummer 3. Efter att ha letat i ett par månader, så smäller det bara till. I dag var jag en runda på litet loppisar, och hittade en Singer 201 trampmaskin på en ställe som jag inte besöker så ofta. Priset var nedsatt till 200:- från 395:-, efter att ha stått osåld i ett halvår. Jag kunde helt enkelt inte låta bli att köpa den. Maskinen är tillverkad 1938 (serienummer: EB 931426)

Själva symaskinen var i sybart skick (gick att sy på), medan bordet var litet sämre. Den har nog stått litet fuktigt ett tag, för en del faner hade släppt eller buktat sig, men ändå inte alltför svårt att fixa till. Jag har dock inga bilder på trampmaskinen, men det kommer förhoppningsvis.






5 kommentarer:

  1. Hej!
    Enligt listan på modellår är det modellår 1938 på din nya maskin.
    Jag däremot fick min maskin i fredags och den har nummer F7193819 och det är 1916
    se http://www.singerco.com/support/machine-serial-numbers/double-letter

    SvaraRadera
  2. Jag ber om ursäkt eftersom jag tog fel serienummer. Det märkliga är att symaskinerna från 1916 har olika underspolsystem

    SvaraRadera
  3. Jag är lite osäker på när Singer ändrade system från skyttelspole till rullspole, och om de olika systemen tillverkades parallelt beroende på symaskinsmodell.

    SvaraRadera
  4. Jag har ärvt en singer symaskin som min morfars mor använde fram till sin död 1952. ur får man reda på ålder och serienummer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar finnas en liten platta med ett nummer på framför stolpen till höger eller på baksidan (om den finns kvar).

      Radera