april 11, 2012

Det är dags nu - Kärleksförklaring till Singer 201

Det är på tiden att jag kommer igång med att lära mig sy.

Genom åren har jag och min fru konstant haft problem med vissa av de prylar man är beroende av och omger sig med. Det gäller framför allt väckarklockor som alltid har krånglat, inte fungerat eller konstant gått sönder. Det har varit exakt samma sak med våra symaskiner, de har fungerat en kort tid och sedan börjat uppföra sig på ett sätt som inte passar sig för ett viktigt tillbehör i hemmet.

Symaskiner har kommit och gått, och de har inte alltid varit guds bästa barn. För det mesta har de varit plastiga modernare maskiner som skall kunna göra det mesta, och med finesser och tillbehör som är som gjorda för att börja krångla (och som naturligtvis har gjort just detta). Några har varit litet äldre och stabilare maskiner, men lik förbaskat slutar de göra det de är tillverkade för. Matningen slutar fungera, det går inte att ändra på stygnen, det går bara att sy zick-zack, det är elproblem m.m.

Men nu skall det bli slut på detta. Nu skall vi skaffa en symaskin som inte är plastig, en som inte kostar en mindre förmögenhet, en som är tillverkad för att hålla och fungera under långliga tider, en som är tillverkad av förstklassiga material och som inte har en massa avancerade finesser som tigger om att krångla och som man inte behöver. Med andra ord vill vi ha symaskinernas evighetsmaskin/Rolls Royce, som gör det den ska utan större åthävor och på ett sätt som är överläget vad andra maskiner kan prestera. Allt den kräver i motprestation är lite omvårdnad, olja, service och kärlek.

Finns det verkligen en sådan maskin, eller är det bara en utopi? Något man suktar efter, men aldrig kommer att finna. Ja, den finns och har funnits i exakt 79 år och heter Singer 201. Efter att ha läst det mesta som skrivits, diskuterats och nagelfarits om symaskiner på Internet så har jag kommit fram till att Singer 201 är symaskinernas heliga Graal. Den är maskinen med den absolut bästa raksömmen, som klarar allt från slott till koja, och som är oöverträffad än idag i det den gör.

Igår hittade jag just en sådan maskin på Blocket, en Singer 201 med tillverkningsnummer ED828341 som visar att den tillverkat i nådens år 1946. Jag tvekade inte en sekund utan slog till efter att ha prutat ned den med 100:- till exakt 500:-. Nu går jag bara i väntans tider tills jag kan packa upp underverket, plugga in den till väggurtaget och göra en oöverträffad raksöm som får andra och modernare maskiner att rodna i skam.

Efter det börjar den svåra biten, nämligen att lära mig sy. Med symaskiner är jag verkligen novisen vid spisen. Jag har sytt en handduk och ett snickarförkläde i syslöjden för många, många månvarv sedan, och lappat några jeans (som inte kräver någon större färdighet). That's it, tut alles, det är allt, så jag har utan tvekan en del att ta igen. Men något som jag verkligen fattat under alla mina kreativa år är att om man skall skapa/tillverka något, så är förstklassiga verktyg det viktigaste för arbetsglädje och ett lyckat slutresultat. Nu när jag får det arbetsredskapet i Singer 201, så vet jag att jag har den bästa förutsättningen för att lära mig sy och uppnå ett slutresultat som jag verkligen är nöjd med (och jag är väldigt kräsen).

PS, Bilden här ovan är säljarens bild på maskinen jag köpte på Blocket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar